9 november – Colleen Hoover

9 november – Colleen Hoover

Colleen Hoover is misschien wel mijn favoriete New Adult auteur. Elke nieuw verhaal vind ik weer beter dan het vorige. Mijn verwachtingen voor 9 november waren dan ook torenhoog. Zou ze het weer geflikt hebben, of zou 9 november een tegenvaller worden? Als ik op de reacties van anderen af moest gaan, stond me in elk geval weer een indrukwekkend boek te wachten.

Dezelfde datum, dezelfde plek, vijf jaar lang

Fallon lijdt nog steeds onder de gevolgen van een heftige brand die haar voor het leven heeft getekend. Op de dag dat ze naar New York verhuist, ontmoet ze Ben. Ze brengen de rest van de dag samen door en op het vliegveld spreken ze af elkaar de komende vijf jaar jaarlijks op deze datum en plek te zullen ontmoeten. Maar wat gewoon een leuke afspraak lijkt, zou voor Ben weleens meer kunnen zijn. Heel veel meer.

Die lezers hadden gelijk, want 9 november was weer zo gaaf! Alleen al vanwege de originele insteek is dit een New Adult die je echt gelezen moet hebben. 9 november bestrijkt namelijk meerdere jaren en van elk jaar wordt dezelfde dag besproken,  waarbij de eerste 9 november uiteraard de dag is waarop Fallon en Ben elkaar ontmoeten.  Op boeiende wijze vertelt Colleen Hoover hoe elke ontmoeting op 9 november gedurende vijf jaar verloopt, hoe Fallon en Ben ouder worden, veranderen en toch ook hetzelfde blijven.

Ik werd volledig meegesleept door het liefdesverhaal van Fallon en Ben, de fijne luchtige humor en Colleen Hoovers fantastische schrijfstijl. Hoe beter ik Fallon en Ben leerde kennen, hoe meer ze onder mijn huid gingen zitten, hoe leuker ik ze begon te vinden. Waar ik af en toe wel een beetje moeite had met Ben en de dingen die hij deed en zei, mocht ik Fallon direct. Zij maakte een enorme persoonlijke groei door en is met elke nieuwe november meer volwassen, zelfverzekerder en zelfbewuster. Ook bijzonder vond ik het dat Ben het verhaal over Fallon en hemzelf – net als Colleen Hoover – opschreef, waardoor er een boek binnen een boek ontstond.

Mijn enige puntje van kritiek zit hem in het einde. Hoewel het een fijn einde is, vond ik het wel wat voorspelbaar in elkaar zitten. Jammer, want dat deed ergens afbreuk aan het fantastische en originele verhaal dat hieraan vooraf was gegaan. Maar dat neemt niet weg dat Colleen Hoover weer een pareltje geschreven heeft met een einde waar je wel heel blij mee kunt zijn.

Kortom, Colleen Hoover did it again. 9 november was origineel, meeslepend en had me vanaf de eerste bladzijde in z’n greep. Ook leuk vond ik de cross-over met Onvoorwaardelijk, dat voor een klein feestje aan herkenning zorgde. De ietwat voorspelbare ontknoping vergeef ik Colleen dan ook graag. 9 november is weer een absolute aanrader!

9 november | Colleen Hoover | ISBN 9789401908061 | Zomer & Keuning
320 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar