Aan alle jongens van wie ik hield (#1) – Jenny Han

Aan alle jongens van wie ik hield

Ik werd direct een beetje zenuwachtig toen ik op Facebook de oproep van uitgeverij Moon zag. Ze zochten vijf bloggers om alvast het manuscript van Aan alle jongens van wie ik hield te lezen. En er had gewoon nog niemand gereageerd! Ik wilde dit boek al een tijdlang heel graag lezen dus typte ik vol spanning (en uiteraard zo snel mogelijk) een reactie. Een aantal dagen later viel het manuscript op de mat.

Wat als alle grote, heimelijke liefdes van je leven erachter komen hoe je ooit over ze dacht… tegelijkertijd!

Elke keer dat Lara Jean verliefd is en het draait weer op niks uit, schrijft ze een brief aan de desbetreffende jongen om de periode af te sluiten. Ze stort haar hart uit, adresseert de envelop, doet hem dicht… en stopt de brief in een doos die ze bewaart onder haar bed. Totdat op een dag de doos weg is, en alle brieven ook. Ze blijken te zijn gepost, inclusief de laatste, die gericht was aan Josh, het vriendje van haar oudere zus.

In het boek maken we kennis met Lara Jean, de middelste van drie zussen. Ze is vijftien, bijna zestien, vrolijk en lief. Ze heeft een zwak voor haar familie en is soms een beetje naïef. Ze is als een onschuldig hertje. Gedurende het boek maakte ze dan ook een aantal ondoordachte keuzes. Normaal hou ik van hoofdpersonages met meer pit, maar dit rustige en lieve karakter paste wel bij Lara Jean en bij het verhaal. Ik had soms moeite met de manier waarop ze met situaties omging, maar desondanks begon ik haar wel te mogen. Het is moeilijk om iemand die zo lief en onschuldig is niet aardig te vinden.

Jenny Han heeft een makkelijk leesbare schrijfstijl. De hoofdstukken zijn kort, soms zelfs maar twee pagina’s. Het boek is hierdoor erg toegankelijk en leest vlot. Een enkele keer vond ik de vertaling echter niet helemaal op z’n plaats. Zo zegt Lara Jean ergens halverwege het boek ‘matties’, een woord dat ik echt niet bij haar vind passen. Lara Jeans negenjarige zusje zegt bovendien op een gegeven moment dat Lara Jean haar moet helpen hun vader ‘te overreden’. Overhalen dus. Ik ben nog nooit een negenjarig kind tegengekomen dat het werkwoord ‘overreden’ gebruikt.

En dan het verhaal zelf. Lara Jean heeft vijf liefdesbrieven geschreven, één voor alle vijf de keren dat ze verliefd is geweest en het op niets is uitgelopen. Nadat ze een brief geschreven heeft, is de liefde voor haar over en kan ze verder. Maar dan blijken de brieven ineens verstuurd te zijn. En een van die brieven is naar de vriend van haar zus gegaan… Lara Jean wringt zich in allerlei bochten om Jake niet onder ogen te hoeven komen en sluit daarbij zelfs een verbond met Peter, een van de andere vier jongens die een brief kregen. Wat begint als een samenwerking wordt uiteraard snel meer. Totdat Lara Jean het helemaal niet meer weet.

Ik vind het een ontzettend leuk concept: wat als de jongens op wie je ooit verliefd bent geweest ineens een brief krijgen waarin jouw gevoelens uitgebreid verwoord staan? Ik denk dat ik wel door de grond zou kunnen zakken van schaamte. In die zin snapte ik wel dat Lara Jean enigszins in paniek raakt, vooral omdat de vriend van haar zus een van de ontvangers van die brief is. Toch vond ik Lara Jean in haar handelen vaak heel jong overkomen en snapte ik niet waarom ze sommige keuzes zo bleef ontwijken.

Aan alle jongens van wie ik hield is kort gezegd een heerlijk lief en dromerig verhaal dat makkelijk weg leest en waarbij verliefdheid en familie een belangrijke plaats innemen. Het concept vind ik niet bijster origineel uitgewerkt maar zorgde wel voor een paar uurtjes heel fijn leesplezier. Dat ik het boek in één avond uitlas, zegt denk ik wel genoeg!

Aan alle jongens van wie ik hield | Jenny Han | 9789048831210 | Moon | 320 pagina’s | Goodreads

5 gedachten over “Aan alle jongens van wie ik hield (#1) – Jenny Han

1. Ah gaaf dat je het manuscript mocht lezen!