Aangeschoten (#2) – M.G. Reyes

Aangeschoten (#2) – M.G. Reyes

aangeschotenIets meer dan een maand geleden recenseerde ik Losgelaten, het eerste deel uit deze contemporary serie vol intriges en geheimen. Hoewel het verhaal een langzame start had, wist M.G. Reyes me aan het einde van Losgelaten wel te pakken. Ik was daarom benieuwd hoe het Grace, Candace, Maya, Lucy, Paolo en John-Michael zou vergaan in Aangeschoten.

Het lijkt fantastisch: met zes jongeren gaan samenwonen in een huis aan Venice Beach zónder ouders…

Helaas stapelen de problemen en de foute beslissingen zich al snel op. Een van hen krijgt een geheime affaire met een filmster, een ander houdt iets belangrijks verborgen en een derde neemt risico’s die al hun levens in gevaar brengen. Algauw zet wantrouwen hun vriendschap behoorlijk onder druk!

Maar het wordt nog erger. Door de komst van een ongenode gast raken ze verstrikt in een complot dat niemand zag aankomen, en de enige kans om dit te overleven is samen optrekken…

Al snel wordt duidelijk dat we sinds Losgelaten level up zijn gegaan. Het tempo van Aangeschoten ligt voor mijn gevoel hoger dan Losgelaten en de sfeer is bovendien een stuk grimmiger. Geheimen zijn niet langer geheim in Aangeschoten. Zo worden alle zes huisgenoten geconfronteerd met hun geheimen, hun verleden en hun daden – hetzij voor ieder op een andere manier.

Er worden heel wat onthullingen gedaan en puzzelstukjes op z’n plek gelegd. Dat maakt Aangeschoten tot zowel een spannend áls een heel interessant boek, waarvan het uiteindelijke verhaal denk ik heel goed in elkaar blijkt te zitten. Ik moest daarom wel mijn hoofd er goed bijhouden om overal de logica van te snappen en alle lijntjes met elkaar verbinden. En geloof me, dat is niet gemakkelijk als je moe bent, maar nog even wil lezen voordat je gaat slapen!

Helaas heb ik nog altijd niet echt binding met de personages. Het verschilt wel per persoon – zo heb ik echt helemaal niks met Paolo en juist het meest met Grace – maar over het algemeen kruipen ze niet echt onder mijn huid, beginnen ze amper voor me te leven. Ontzettend jammer, want hierdoor kwam ik toch minder goed in het verhaal, waardoor ik het boek minder leuk vind dan ik dacht het te kunnen vinden.

Aangeschoten bevat bovendien veel drama (véél drama) en heftige gebeurtenissen. Hier en daar vond ik het niet helemaal geloofwaardig. Het was soms bijna alsof je naar een slechte tv-serie zit te kijken, waarbij continu weer de meest bizarre dingen gebeuren. Gelukkig hebben de personages zelf ook door dat wat zij meemaken en doen echt te bizar voor woorden is en maken ze er hier en daar een opmerking over. Die nuchtere momenten zorgen ervoor dat mijn irritatie-level rondom alle drama vrij laag bleef.

Na alle onthullingen in Aangeschoten staan alle neuzen eindelijk more or less dezelfde kant op hebben ze de vijand in het vizier. Hoewel ik graag had gezien dat ze iets verder waren gekomen, eindigt dit tweede deel op zo’n manier dat er nu écht geen weg terug is. Ik zit in elk geval alvast klaar voor die – hopelijk – enorme climax!

Lees hier ook mijn recensie van:
Losgelaten (#1)

3.5