Alice in Zombieland (#1) – Gena Showalter

Alice in Zombieland

Ik kan me de eerste reacties na het verschijnen van dit boek nog goed herinneren. Door de titel zou je namelijk denken dat Alice in Zombieland een Alice in Wonderland-retelling is. Op de titel, een naam en wat konijn-achtige feitjes na heeft het boek echter helemaal niet veel weg van Alice in Wonderland. En ja, dat kan natuurlijk teleurstellen – zeker als je je daar wel helemaal op ingesteld had. Toen ik begon met lezen wist ik dus waar ik aan begon (en in elk geval wat ik níet hoefde te verwachten).

Als iemand tegen Alice had gezegd dat haar hele leven binnen een seconde totaal zou veranderen, dan zou ze hard hebben gelachen. Toch was er niet meer voor nodig. Eén seconde. Eén keer met je ogen knipperen, één keer ademhalen, één hartslag, en alles wat ze kende, iedereen van wie ze hield, was verdwenen. Haar vader had gelijk. De monsters bestaan echt.

En nu is ze haar hele familie kwijt. Zogenaamd door een auto-ongeluk, maar zij weet wel beter. De zombies hebben haar ouders en zusje vermoord. En hun moordlust kent geen grenzen. Om uit handen te blijven van die griezels, moet Alice leren hoe ze tegen ze moet vechten. En hiervoor moet ze haar leven toevertrouwen aan de grootste bad boy van school, Cole Holland…

Wat krijg je tijdens het lezen van Alice in Zombieland dan wel? Een high-school, een hoofdpersonage dat niet over zich heen laat lopen, een groep zombiejagers (uiteraard met enorm knappe leider) én natuurlijk zombies. Een heel bijzondere soort zombies, welteverstaan. Deze zombies zijn namelijk niet voor iedereen zichtbaar en ook enkel op een bijzondere manier te vermoorden. Hiermee geeft Gena Showalter een unieke twist aan de klassieke zombie – een twist die ik enorm kon waarderen.

Alice in Zombieland gaat – hoe kan het ook anders – over Alice. Ik noemde het net al even: Alice is niet een heel zachtaardig, onzeker typetje. Alice is een stoere meid die een op z’n zachtst gezegd bijzondere jeugd gehad heeft en sinds een fataal auto-ongeluk bij haar grootouders inwoont. Ik vond Alice een enorm sympathiek personage, iemand om wie ik bovendien enorm kon lachen. Sowieso zit dit boek vol bijzondere personages die enorm voor me gingen leven. Hoewel wat cliché komt Alice op haar nieuwe school namelijk al snel in aanraking met een groep zombiejagers.

Vanaf dat moment vond ik het verhaal steeds leuker worden. Ik kon me enorm met Alice identificeren: ik zit zelf niet voor niets op kickboksen. Het verhaal had zoveel verschillende elementen. Het spannende en gevaarlijke zombie jagen en vechten, de oplaaiende romantiek, de hele fijne, hechte vriendschap tussen Alice en Kat… Waar ik anders wel eens het gevoel heb dat al die elementen te veel zijn, stoorde ik me er hier totaal niet aan. En daarbij is het verhaal ook nog eens heel fijn en vlot geschreven.

Kortom, ondanks de gemengde recensies die ik van te voren las (of misschien zelfs wel dankzij) kon ik me enorm verliezen in dit verhaal. Verwacht geen retelling van Alice in Wonderland, maar wel een heel fijn high-school verhaal met een stoer hoofdpersonage, een wolk in de vorm van een konijn en een duister zombierandje.

Alice in Zombieland | Gena Showalter | 9789034754523 | Harlequin | 414 pagina’s | Goodreads

3 gedachten over “Alice in Zombieland (#1) – Gena Showalter

1. Oeh, goed dat ik dit heb gelezen want ik dacht dus inderdaad ook dat het een retelling was en daardoor sprak het me niet aan. Ik heb echt niks met zombies, maar misschien probeer ik het nog wel eens…