Wij zijn allemaal moleculen – Susin Nielsen

Wij zijn allemaal moleculenIk had Wij zijn allemaal moleculen al een tijdje op het oog. Zowel de kleurrijke omslag als de prachtige titel spraken me erg aan. Toen ik het boek eenmaal in mijn handen had, vielen me twee dingen direct op: dat het boek heel dik lijkt, maar uit slechts 272 pagina’s bevat én dat het lettertype vrij groot is. Hierdoor leek Wij zijn allemaal moleculen mij een perfect boek om even te lezen op een rustige zondagochtend.

De hoogbegaafde Stewart is sociaal gesproken – laten we het voorzichtig zeggen – wat onhandig. Ashley daarentegen, is de populaire beauty queen , die, behalve met haar vriendinnen die daar rondlopen, werkelijk níéts met school en studeren heeft. Zij kan zich dan ook geen grotere ramp voorstellen dan dat Stewart en zijn vader bij haar en haar moeder in huis trekken. En alsof het allemaal al niet moeilijk genoeg is, blijkt Ashleys droomvriendje een heel andere jongen te zijn dan ze zich had voorgesteld, en komt haar grote geheim uit… Haar leven is voorbij, denkt ze. Maar dan heeft ze buiten Stewart gerekend.

Wij zijn allemaal moleculen wordt verteld vanuit twee perspectieven: die van Stewart en die van Ashley. De dertienjarige Stewart is hoogbegaafd, klein voor zijn leeftijd, sociaal onhandig, een beetje naïef en altijd positief ingesteld. Ashley doet het niet zo goed op school, is dan ook meer bezig met wat zij de Sociale Ladder noemt, en heeft een behoorlijk heftig karakter. Ze is vaker kattig, arrogant en bazig dan aardig. Twee tegenpolen dus. Ik vond het niet heel origineel, maar wel vermakelijk. Susin Nielsen geeft beide personages namelijk een heel eigen stem mee waardoor het soms net lijkt alsof je hun dagboek leest of dat ze je op dat moment over hun dag of week vertellen. Susin Nielsens schrijfstijl is heel persoonlijk.

Het verhaal zelf heeft een heel rustig tempo. Het kabbelt voort en verhaalt wat de twee meemaken. Zo heeft Stewart net een jaar geleden zijn moeder verloren, waar hij nog best wat verdriet van heeft. Ashley is verliefd op een knappe jongen die nieuw is bij hen op school en heeft het bovendien nog altijd moeilijk met de scheiding van haar ouders – en dan voornamelijk met de reden voor die scheiding. Hoewel het verhaal niet heel verrassend is, is het wel ontroerend en bevat het belangrijke boodschappen. Zo weet het boek op een luchtige manier thema’s als rouw en verdriet, homoseksualiteit en het erbij-willen-horen te behandelen.

Al met al is Wij zijn allemaal moleculen een mooi verhaal over twee totaal verschillende jonge mensen die ongewild van elkaar leren. Het boek is wellicht niet heel verrassend, maar vermaakt enorm en leest bovendien makkelijk weg. Een fijn verhaal voor tussendoor!

Wij zijn allemaal moleculen | Susin Nielsen | 9789047707776 | Lemniscaat
272 pagina’s | Goodreads

2 gedachten over “Wij zijn allemaal moleculen – Susin Nielsen