Alles wat je lief is – Nicola Yoon

Alles wat je lief is – Nicola Yoon

Alles wat je lief is

Toen ik de achterflap van Alles wat je lief is las, wist ik meteen dat ik het boek wilde lezen. Ik was direct gefascineerd door de ziekte van hoofdpersoon Madeline. Want hoe leef je eigenlijk, als je allergisch bent voor de hele wereld? Wat voor impact heeft het op je leven, maar ook op het leven van de mensen om je heen?

Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien.

Madeline is allergisch voor de wereld. Zo allergisch dat ze al zeventien jaar niet buiten is geweest. De enige mensen die ze te zien krijgt, zijn haar moeder en verpleegster Carla. Madeline verdrijft de tijd met lezen en het schrijven van ‘spoilende’ boekbesprekingen. Tot er een nieuwe jongen naast haar komt wonen, met ogen in de kleur van de Atlantische oceaan: Olly. Hun vriendschap begint online, maar al gauw is dat niet meer genoeg…

Alles wat je lief is gaat over het verlangen naar het onbereikbare, en over alles wat we op het spel zetten voor de liefde.

Alles wat je lief is heeft een bijzondere opbouw, die ik goed bij het boek vind passen. Door Madeline’s ziekte is ze aan huis gekluisterd. Al haar dagen lijken op elkaar en lopende tekst zou daarom vrij wel saai kunnen worden. Nicola Yoon heeft dit opgelost door het boek niet enkel uit lopende tekst te laten bestaan, maar ook uit notities, huiswerkopdrachten, medische grafieken, chatberichten en ga zo maar door. Het verhaal kreeg hierdoor voor mij een extra dimensie, alsof ik letterlijk over Madeline’s schouder meekeek en de dingen zag die zij ook zag. Ik zat door deze originele toevoegingen direct in het verhaal.

Madeline heeft de ziekte SCID, is hierdoor al zeventien jaar haar huis niet uitgeweest en ziet slechts twee mensen: haar moeder en haar verpleegster. Ik vind de werking van haar ziekte en de impact ervan op haar dagelijks leven ontzettend interessant. Ik had dan ook gehoopt dat hier veel van terug zou komen. Helaas viel dit een beetje tegen en heb ik nu, na het lezen, niet het gevoel dat ik meer weet over SCID. Het voelde voor mij meer als een gegeven, net als het feit dat ze enkel witte kleding draagt. Voor mij deed het gebrek aan informatie tijdens het lezen een beetje af aan de geloofwaardigheid. Zo zou ze bijvoorbeeld door haar allergie maar weinig kunnen eten – wat ze dan wel weet wordt amper benoemd, laat staan uitgelegd, terwijl ik dit wel graag had willen lezen.

Het mooie aan Alles wat je lief is is dat het verhaal heel klein begint en gedurende het verhaal steeds groter wordt, gelijk aan Madeline’s groeicurve. Olly, de veroorzaker van Madeline’s groei, kwam op mij over als een enorm sympathieke jongen, bijna Madeline’s tegenpool. Hij heeft een interessant karakter en laat Madeline steeds meer uit haar schulp kruipen zonder haar ooit te pushen. Hun relatie was ontzettend lief en zoet. Aan het einde van het boek is er een ontzettende plotwending. Ik denk dat dit voor veel mensen als een shock zou kunnen komen, ware het niet dat ik hem helaas al aan zag komen.

Dit neemt niet weg dat Alles wat je lief is een leuk, lief en rustig verhaal dat klein begint en samen met Madeline steeds groter groeit. Ik miste helaas de informatie rondom SCID een beetje, maar de manier van vertellen maakt een hele hoop goed en geeft het boek bovendien een unieke feel. Alles wat je lief is leest heerlijk weg en is daardoor uitermate geschikt om in het zonnetje (of als het regent, natuurlijk ;)) heel wat uurtjes van te genieten.

Alles wat je lief is | Nicola Yoon | 9789045119090 | Querido | 320 pagina’s | Goodreads

8 gedachten over “Alles wat je lief is – Nicola Yoon