Armada – Ernest Cline

Armada – Ernest Cline

In 2016 hield Hebban de 7Days Reading Challenge waarbij elke maand een nieuw Young Adult boek werd gekozen. Het boek van de maand februari was Armada van Ernest Cline. Hoewel ik zelf nog niets van hem gelezen had, hoorde ik veel goede verhalen over zijn boeken. Ik won Armada bij Hebban en op de een of andere manier ben ik er vervolgens nooit in beginnen (die Reading Challenge heb ik dan ook niet gehaald). Toch besloot ik onlangs het boek uit de kast te trekken. Ik was vooral benieuwd: zou het iets voor mij zijn?

Voor Zack Lightman is het een dag als alle andere. Hij zit tijdens een saaie les wiskunde uit het raam te staren als hij ineens een ufo langs ziet vliegen.
Hij denkt dat hij gek is geworden.
Als hij wat beter kijkt, weet hij wel zeker dat hij gek is geworden. Het ruimteschip ziet er namelijk precies zo uit als die van de kwaadaardige aliens in Armada, de game waar Zack zo verslaafd aan is dat hij op de zesde plek staat van de wereldranglijst.
Maar wat hij ziet blijkt allemaal echt te zijn. De aarde kan elk moment aangevallen worden door aliens. Zack kan het bijna niet geloven.
De wereld maakt zich op voor een verwoestende aanval. Zack en andere fanatieke spelers van Armada worden gevraagd om drones te besturen om te helpen de aarde te verdedigen. Het lot van de wereld ligt plots op de schouders van de nerds.

Wat als de videogame die je al jaren speelt (en waarin je ook nog eens ontzettend goed bent) ineens werkelijkheid blijkt te zijn? Wat als alle sci-fi films, series en games eigenlijk bedoeld zijn om ons voor te bereiden op buitenaards leven in de echte wereld? Dat is de wereld die Ernest Cline in Armada geschapen heeft. Het is een absurd, maar tegelijkertijd fascinerend idee. En het overkomt hoofdpersoon Zack.

Zack is een beetje een nerd, heeft last van woede uitbarstingen en woont alleen met zijn moeder nadat zijn vader op jonge leeftijd overleed. Zack is verslaafd aan videogames; Armada in het bijzonder. En belangrijker nog: hij is er goed in. Nummer 6 van de wereld zelfs. Zack heeft een fijne, sarcastische stem die me regelmatig deed lachen. Ik kreeg gedurende het verhaal dan ook steeds meer een zwak voor hem, zeker omdat hij in Armada nogal wat te verduren krijgt.

Armada is een hemel voor iedereen die van videogames, sci-fi series en films houdt. Ernest Cline heeft het boek volledig volgepropt met allerlei verwijzingen en quotes. Een aantal herkende ik, al zal ik er ongetwijfeld ook een boel gemist hebben. Sommige films en series kende ik namelijk niet en van videogames heb ik al helemaal weinig verstand.

Het viel me dan ook een beetje tegen dat er in het begin enorm veel technische gamepraat voorbij komt. Hier en daar vond ik het echt taai, zeker omdat ik absoluut geen gamer ben (oké, op de Sims na dan). De schrijfstijl van Ernest Cline is door alle moeilijke terminologie dan ook niet de makkelijkste om te lezen. Al binnen de eerste honderd pagina’s twijfelde ik daarom of ik wel door wilde lezen. En ik ben blij dat ik toch besloot door te zetten. Na alle inleidende technische praat begon er namelijk eindelijk echt iets te gebeuren. Eíndelijk ging het plot vooruit en zat er meer actie in de verhaallijn. Zowaar vloog ik toen wel door het boek heen.

Het einde voelde helaas wat gehaast aan. Ineens was daar de uitleg voor alles. En dan bedoel ik ook echt alles. Na wat Zack en zijn familie en vrienden meegemaakt hadden, vond ik het eigenlijk wat te snel. En te gemakkelijk. Ook andere aspecten aan het einde zorgde ervoor dat ik het boek een beetje met een frons dichtklapte.

Armada had voor mij dus zowel positieve als negatieve kanten. Ernest Cline heeft een hele interessante gedachte – videogames als werkelijkheid – uitgewerkt, maar de uitvoering vond ik hier en daar minder geslaagd. De schrijfstijl stond weliswaar bol van Zack’s sarcastische persoonlijkheid, maar alle technische terminologie maakt het boek voor iemand die onbekend is met videogames wat lastig om te volgen. Van mij had er, zeker in het begin, wat meer verhaallijn in mogen zitten. Toen het verhaal echter ging lopen werd ik door de spanning, de fijne personages en onverwachte wendingen wél het verhaal ingetrokken en wist Armada me in één ruk mee te nemen naar het helaas ietwat gehaaste einde.

Armada | Ernest Cline | ISBN 9789021401638 | Uitgeverij Q | 385 pagina’s | Goodreads