Het balseizoen – Jonah Lisa Dyer & Stephen Dyer

het-balseizoenHet balseizoen klonk als een boek dat helemaal in mijn straatje past. Een stoere meid die niks moet hebben van hoge hakken en poespas, en ineens mee moet doen als debutante van het balseizoen. Het klonk echt als een heerlijk feelgood verhaal waar ik me enorm in zou kunnen vinden. Of dat ook het geval bleek te zijn?

Megan houdt van voetballen; het is haar grote droom om met haar team mee te doen aan de Olympische Spelen. Waar ze beslist níet van houdt zijn zijden jurken en een reverence leren maken. Wanneer haar moeder haar en haar tweelingzus in het geheim opgeeft als debutante voor het balseizoen, is ze dan ook furieus. Weigeren heeft echter geen zin, en dus komt ze terecht in een wereld van buigingen, ballroomdansen en een heleboel vuile spelletjes… Hoe overleeft ze het daar zonder zich compleet voor schut te zetten?

Het verhaal begint met Megan die erachter komt dat haar moeder niet alleen haar meisjesachtige zus Julia, maar ook Megan heeft opgegeven als debutante. Iets waar ze het (uiteraard) totáál niet mee eens is. Ik denk dat ik zelf ook ontzettend pissig was geweest – zeker als ik al eerder aangegeven had er niet aan mee te willen doen. Megan liet zich naar mijn mening echter wel snel ompraten door haar ouders. Wellicht dat het een cultuurdingetje is, maar daar trok ik wel even mijn wenkbrauwen bij op. Voor mijn gevoel had het begin logischer aangevoeld als haar ouders Megan voor het blok zetten, door iets te beloven, of ergens mee te dreigen.

Dat neemt echter niet weg dat deze gebeurtenis uiteraard wel nodig was om het verhaal op gang te brengen. En ik moet je zeggen: ik vond het heerlijk. Megan is een typische girl-next-door. Een heel toegankelijke meid, iemand waar iedereen zich wel een beetje in kan vinden. Megan is geen perfect poppetje. Ze zit vol dromen en ambitie en heeft zowel positieve als negatieve eigenschappen die haar heel realistisch maken. Gedurende het boek leert ze bovendien ontzettend veel en maakt ze daardoor ongemerkt een grote groei door. Een interessant en leuk personage om te volgen, dus!

En dan het debutant zijn. Ik genoot werkelijk waar van alles wat met het balseizoen te maken had – en dat terwijl ik er zelf echt niet aan mee zou willen doen (je ziet mij in het dagelijks leven ook amper in jurken). Maar toch: de jurken en grootschalige shopsessies, de elegantie, de etiquette en extravagante feesten… Het sprak enorm tot de verbeelding en maakte dat ik voortdurend nieuwsgierig was naar het verdere verloop van het balseizoen én hoe het Megan zou vergaan. Want dat Megan het als debutante niet vlekkeloos doet, dat moge duidelijk zijn.

Hier en daar had het verhaal voor mij echter wel beter uitgewerkt kunnen worden. Naast het ietwat stroeve begin leken sommige gebeurtenissen enkel te bestaan omdat ze nodig waren om het verhaal een bepaalde kant op te duwen – niet omdat ze echt onderdeel van het verhaal zijn. Op andere momenten vond ik het plot daarentegen weer wel sterk en genoot ik van de soms onverwachte wendingen en hilarische scènes.

Kortom, Het balseizoen is een heerlijk luchtige, contemporary. Het is erg humoristisch geschreven, heeft een fijne hoofdpersoon en zit vól prachtige jurken en grootse feesten. De uitwerking had naar mijn mening hier en daar iets beter gekund, maar dat neemt niet weg dat dit gewoon een heel fijn boek is om even bij weg te dromen.

3.5

Het balseizoen | Jonah Lisa Dyer & Stephen Dyer | ISBN 9789402718607 | HarperCollins
352 pagina’s | Goodreads