Blogtour: De bijenkoningin – Cristina Caboni

De bijenkoningin Er zijn van die momenten waarop ik zin heb om eens iets anders te lezen dan een Young Adult en ik voorzichtig een stapje richting de romans waag. Zo ook met De bijenkoningin van Cristina Caboni. Toen ik het persbericht in mijn mailbox ontving was mijn interesse direct gewekt. De achterflap klonk heerlijk zomers, romantisch en luchtig. Dus natuurlijk zei ik ja op de vraag of ik mee wilde doen met de blogtour.

Vroeg in de ochtend, kort na zonsopgang, loopt de Italiaanse Angelica een pad af in Zuid-Frankrijk. Het staat vol met rozemarijn en lavendel en ze is op zoek naar een bijenkorf. Ze reist de wereld rond als imker en houdt van haar vrijheid, ook al moet ze de turquoise zee bij haar huis op Sardinië missen. Dan overlijdt haar peettante Margherita, die haar alles leerde over bijen en honing, en keert Angelica terug naar Sardinië. Daar wordt ze geconfronteerd met alles wat zij heeft achtergelaten: haar familie, de geheimen van het eiland en Nicola, de man aan wie zij als jonge vrouw haar hart verloor. De bijenkoningin is als een hartverwarmende zomerdag. Laat je meevoeren door de zoete geuren van honing en de geheimen van de bijen…

Op de achterflap wordt De bijenkoningin onder andere een betoverend verhaal, indrukwekkend en mysterieus genoemd. Ik kan het alleen maar beamen. Al vanaf de eerste bladzijde overviel Cristina Caboni’s schrijfstijl me. Sierlijk, elegant en vol prachtige beschrijvingen waande ik me zonder moeite in Sardinië. Ik hoorde het zoemen van de bijen, zag het zachte wuiven van de bloemen en planten in de wind en voelde de magie van het dorp waar Angelica is opgegroeid.

De bijenkoningin heeft een rustig, voortkabbelend tempo. Cristina Caboni neemt de tijd om het verhaal te introduceren en je kennis te laten maken met Angelica en hoe en waar zij in het leven staat. Later in het verhaal bleek dit ontzettend prettig te zijn omdat ik hierdoor de keuzes en gedachtegang van Angelica veel beter kon begrijpen. Toch heeft het rustige tempo ook een nadeel. Hoewel er zeker spannende momenten inzitten, ebben deze hoogtepunten door het lage tempo ook snel weer weg. Van mij had het tempo van het verhaal daarom iets hoger mogen liggen, zodat het verhaal op bepaalde punten niet licht ineen zakt, maar blijft boeien van begin tot eind.

Desondanks heb ik zeker genoten van het verhaal. Angelica Senes is een krachtige vrouw met een sterke wil die een fijne ontwikkeling doormaakt. De aanwezigheid van Angelica’s wijze peettante Margherita (door middel van flashbacks) geeft het verhaal extra warmte. Elk hoofdstuk wordt vooraf gegaan door een honingsoort, waarbij vermeld wordt hoe de honing heet, waar de honing voor staat, hoe de honing eruit ziet en smaakt. Deze honingsoorten staan ook achterin nog een keer vermeld. Ik wist niet dat er zoveel soorten honing bestonden! Bijna zonder dat je het merkt stopt Cristina Caboni ontzettend veel kennis over bijen en de soorten honing in haar verhaal, evenals waardevolle en wijze lessen over het leven. Ondanks dat Angelica voor heel wat moeilijkheden komt te staan, weet Cristina Caboni de luchtige, warme en vrije sfeer te behouden.

Kortom, ik heb genoten van De bijenkoningin. Het boek ademt een heerlijke rustieke, warme en bijna magische sfeer en doet me ernaar verlangen om zelf naar Sardinië op vakantie te gaan. Hoewel het tempo voor mij iets hoger had mogen liggen heb ik genoten van Angelica’s avontuur. Een prachtig boek als je eens een roman wil lezen!

De bijenkoningin | Cristina Caboni | 9789401605229 | Xander Uitgevers
368 pagina’s | Goodreads

Eén gedachte over “Blogtour: De bijenkoningin – Cristina Caboni