Blogtour | Waarom ‘Vogelvrij’ (#1) van Sebastien de Castell echt de moeite waard is

Woohoo, er is een nieuwe uitgeverij die meer YA gaat uitgeven! Volgende week verschijnt bij uitgeverij Meis & Maas Vogelvrij, het eerste deel in de zesdelige Spellslinger-serie van Sebastien de Castell. Als onderdeel van de blogtour rondom dit boek, vertel ik vandaag waarom dit boek echt de moeite waard is om te lezen. Aan de hand van zeven redenen om precies te zijn, net als het aantal verschillende soorten magie dat in de wereld van Kellen beoefend kan worden.

‘Er zijn drie eisen om Jan’Tep als familienaam te verdienen. De eerste is kracht om je familie te verdedigen. De tweede is het beheersen van hoge magische kunsten. De derde is simpel, namelijk 16 jaar worden. Het was een paar weken voor mijn verjaardag toen ik besefte dat ik aan geen enkele eis zou voldoen.’

Wanneer je bent geboren als Jan’Tep en bijna 16 jaar wordt, kan je er maar beter op voorbereid zijn om te bewijzen dat je een echte magiër bent. Dat… of een wonder moet onderweg zijn. Maar Kellen rekent op geen van beiden. Hij weet dat hij iets achter de hand moet hebben om niet in volkomen diskrediet te raken bij de Jan’Tep gemeenschap. Dus wanneer Argosi, een zwerver met drie pakken spelkaarten, in het dorp aankomt weet hij dat hij geen andere keuze heeft dan haar hulp te accepteren…

De vertelstem is heel fijn

Niets zo irritant als een boek lezen en de manier waarop het verhaal verteld wordt niet kunnen uitstaan. Dat is bij Vogelvrij gelukkig niet aan de orde. Al vanaf de eerste paar bladzijden wist ik dat dit boek leuk zou worden, al was het alleen maar vanwege de karakteristieke vertelstem, die ervoor zorgde dat Kellen vanaf het begin ging leven. Kellen is niet bepaald de beste van zijn klas (verre van), gaat gebukt onder hoge verwachtingen en weet van vele situaties met zijn humor en scherpte het beste te maken. Ik zat meerdere malen te gniffelen om de droge, humoristische opmerkingen.

Al Sebastien de Castells personages zijn heel menselijk

En dat vond ik echt een groot pluspunt. Geen extreme helden of slechteriken. Niemand in Vogelvrij is honderd procent goed of slecht. Sebastien de Castell zet complexe, volledige personages neer, met zowel positieve als negatieve karaktereigenschappen. Zo doen personages slechte dingen uit liefde, maken ze fouten, blijken ‘slechte’ personages toch niet zo slecht te zijn, en hebben andere personages juist weer duistere kanten die je niet verwacht had. Juist die mysterie, die echtheid, trok me enorm.

De wereldbouw is magisch

Ik voelde me enorm aangetrokken tot de Oosterse sfeer die het boek met zich meenam. Het vele zand, de sloppenwijken en de mijnen… ik zag de wereld van de Jan’Tep zo voor me. Sebastien de Castell vermoeit niet met ellenlange beschrijvingen van Kellens wereld, maar laat wel genoeg zien om je verbeelding op gang te brengen. En dat werkt – samen met alle culturele aspecten rondom de geschiedenis, de gebruiken & gewoonten en de magie van de Jan’Tep voelde Vogelvrij heel rijk aan.

Sebastien de Castell zet Kellen, en daarmee ook de lezer, behoorlijk op de proef

En hoe! Je hoeft niet bang te zijn dat Vogelvrij je elke onthulling en elke plottwist voorkauwt. De verandering die Kellen doormaakt is enorm en Sebastien de Castell heeft een interessante manier gevonden om die verandering in gang te zetten, met een personage dat Kellen, en daarmee ook de lezer, enorm uitdaagt. Door zelf na te denken en verbanden te leggen komen we beetje bij beetje de geschiedenis van de Jan’Tep te weten. Het verhaal zit ook nog eens fantastisch in elkaar en met elke onthulling werd ik enthousiaster.

Vogelvrij is natuurlijk niks zonder een briljante sidekick

En of de (ietwat onwillige) sidekick van Kellen briljant is! Eigenlijk zijn het er twee, beiden uit (enigszins) onverwachte hoek en daarom ontzettend leuk om over te lezen. Ze zorgen niet alleen voor heel wat kick-ass actie en broodnodige ondersteuning voor Kellen, maar ook dat ik regelmatig moest lachen om weer een sarcastische opmerking. Ze brengen net dat extra beetje luchtigheid met zich mee dat dit verhaal nog fijner maakte.

Vogelvrij is super avontuurlijk en zit vol spanning

Als je dat nog niet geraden had: je hoeft je bij dit boek absoluut niet te vervelen! Niet alleen zijn de wereld en personages ontzettend interessant en leuk om over te lezen, ook de verhaallijn is een hele fijne: vol met intriges, spannende momenten, actie en gevechten vol magie. Terwijl Kellen worstelt om aan alle eisen te voldoen om Jan’Tep als familienaam te verdienen, zet hij ongewild een reeks gebeurtenissen en onthullingen in gang, die me constant geboeid hielden en waar regelmatig ook spelkaarten op de een of andere manier een rol in speelden. Van te voren was ik een beetje huiverig voor dit kaarten-element – ik had echt niet verwacht dat ik dat leuk zou vinden. Sebastien de Castell verweeft de kaarten echter op subtiele wijze in het verhaal en weet de kaarten ook een belangrijke rol te geven.

Het einde doet verlangen naar het volgende deel

Ik heb echt het gevoel dat Kellens reis, zijn verhaal, nu pas echt begonnen is. Zeker na een bepaalde onthulling op het einde, en de groei die Kellen in Vogelvrij heeft doorgemaakt, ben ik zo benieuwd hoe het verhaal zich gaat ontwikkelen – wat Kellen allemaal nog te wachten staat. Wat dat betreft had Meis & Maas meteen goed nieuws voor ons, want het tweede deel, Schaduwzwart wordt al in het voorjaar van 2018 verwacht! I can’t wait!

Vogelvrij | Sebastien de Castell | ISBN 9789030503101 | Meis & Maas | 383 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar

3 gedachten over “Blogtour | Waarom ‘Vogelvrij’ (#1) van Sebastien de Castell echt de moeite waard is