Het boek van Tess (#1) – Miriam Bruijstens

Het boek van Tess
De eerste keer dat ik Het boek van Tess las was in februari 2015. Ik vond het een bijzonder mooi boek. Nu, ruim een jaar later besloot ik het boek voor een tweede keer op te pakken. Ik heb nog altijd warme gevoelens als ik de cover zie en nu het tweede deel onlangs uitgekomen is vond ik het tijd voor een reread!

Ontmoet Tess, 23 jaar. Tess schrijft. Tess leeft en Tess doet. Dat laatste vooral, zonder veel na te denken over de gevolgen van haar acties. In Het boek van Tess maak je een zomer lang mee hoe Tess inspiratie opdoet voor haar boeken. Want om auteur te kunnen worden, moet je wel zorgen dat je zelf ook veel meemaakt, vindt ze. In haar eentje onderneemt ze gevaarlijke avonturen, met haar vriendinnen komt ze in bizarre situaties terecht en beroofd ze een fontein. Gelukkig ontmoet ze iemand die haar rust geeft en haar na laat denken over haar leven. Aan hem vertelt ze haar grootste geheim.

Tegelijkertijd heel bekend en vertrouwd als een compleet nieuwe ervaring. Zo voelde het opnieuw lezen van Het boek van Tess voor mij. Het boekje is vrij dun en bijna fragmentarisch: lopende tekst afgewisseld met pagina’s uit Tess’ notitieblok als citaten en lijstjes, maar ook prachtige gedichten. Miriam Bruijstens heeft het met dit boek voor elkaar gekregen om Tess te doen leven. Het boek van Tess ís Tess. Onstuimig, rauw, eigengereid en vol leven.

Hoewel ik het wist van de vorige keer, overviel het me toch: de rauwe, realistische werkelijkheid die Tess’ leven is. Het boek maakt enorm veel bij me los. Het boek van Tess beschrijft één zomer lang hoe Tess’ leven eruit ziet, met alle spontane, gevaarlijke en bijzondere gebeurtenissen die daarbij horen. Tess is een vat vol tegenstrijdigheden. Ze lijkt zo vrij en zorgeloos, maar onder de oppervlakte gaat veel meer schuil. Je voelt de haarfijne scheurtjes in het verhaal, de emotie, het leven. Bruijstens heeft bovendien een prachtige, poëtische schrijfstijl.

Het boek van Tess is een ervaring op zich, een boek waar je echt even voor wil gaan zitten. Vol emotie en avontuur, afgewisseld met bijzondere fragmenten uit Tess’ hoofd. Het boek van Tess ademt Tess en is er absoluut eentje om op je TBR-lijst te zetten!

Het boek van Tess | Miriam Bruijstens | 9789044823271 | Clavis | 131 pagina’s | Goodreads