Cinder (#1) – Marissa Meyer

Cinder (#1) – Marissa Meyer

Ik ben gek op hervertellingen van sprookjes omdat deze verhalen standaard een dosis magie met zich mee lijken te brengen. Marissa Meyer is één van de auteurs die met haar grenzeloze fantasie sprookjes op een originele manier opnieuw tot leven weet te wekken. Ik had de boeken al tijden in het Engels, waarvan een aantal delen nog ongelezen. Toen Blossom Books besloot de Nederlandse edities opnieuw uit te geven, en ook nog eens als hardcover, was de keuze snel gemaakt: ik stap over op het Nederlands!

In een futuristisch Nieuw-Beijing leven mensen en androïden door elkaar. Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg en daardoor een tweederangsburger. Ze woont bij haar valse stiefmoeder, die haar beschuldigt van de ziekte van haar dochter. Maar Cinders stiefzusje is geen uitzondering: er woedt een dodelijke plaag in Nieuw-Beijing, die de bevolking verwoest.

Als  prins Kai opeens in haar werkplaats staat, verandert Cinders hele leven. En het laatste wat ze had verwacht, is dat ze het middelpunt van een intergalactische strijd zou worden. Cinder zal moeten kiezen tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad – maar om de toekomst van haar wereld te beschermen, zal ze eerst de geheimen uit haar verleden moeten ontrafelen.

Cinder las ik voor het eerst in 2013, dus ik was super blij toen het boek, vier jaar later in het Nederlands, nog net zo fantastisch bleek als in mijn herinneringen. Marissa Meyer heeft een fantastische nieuwe setting gecreëerd waarbij Cinder niet alleen monteur, maar ook cyborg is. Ze werkt en zorgt zo voor haar stiefmoeder en –zusjes. Door haar cyborg-onderdelen wordt ze gezien als minderwaardig. Met Cinder heeft Marissa Meyer een bewonderenswaardig personage neergezet, die ondanks alles wat het leven haar om de oren smijt (en geloof me, dat zijn niet de meest leuke dingen), toch ijzersterk en positief in het leven staat. Deze keer trouwens geen muizen, maar een heerlijk uitgesproken en hilarische robot, Iko genaamd, als sidekick. Een geweldige toevoeging vond ik dat! Iko brengt namelijk enorm veel humor en luchtigheid in het verhaal.

De sfeer spat daarnaast vanaf de eerste bladzijde al van de pagina af. Ik waande me volledig in de wereld van Cinder, sprookjesachtig maar niet bepaald utopisch door de dodelijke plaag die er rondwaart. Marissa Meyer weet het sprookje op een fantastische manier naar het nu (of eigenlijk naar de toekomst) te brengen door Cinder’s verhaal plaats te laten vinden in een futuristisch Nieuw-Beijing – inclusief sfeer – en prins Kai en Cinder elkaar bovendien op een modernere en verfrissende manier te laten ontmoeten: bij Cinders werkplaats.

Het verhaal was een feest van herkenning door alle aanknopingspunten met het sprookje, maar bleef daarnaast ook origineel. Naarmate ik verder kwam, besefte ik steeds meer hoe ingenieus elementen uit het sprookje verweven zijn in Cinder. Marissa Meyer heeft er echt haar eigen verhaal van gemaakt, en wat voor een! Het zit vol spanning, vol plottwisten en onthullingen die ik niet aan had zien komen. Dit boek is echt een feestje om te lezen!

Het moge duidelijk zijn: ik ben ontzettend fan van Cinder! Marissa Meyer weet de beste elementen uit Assepoester te halen en hier haar eigen draai aan te geven. Cinder is een sterk hoofdpersonage, Iko zorgt voor de nodige luchtigheid en humor, de verhaallijn zit fantastisch in elkaar en de sfeer is zowel ontzettend magisch en sprookjesachtig als angstaanjagend. Conclusie: iedereen zou dit boek gelezen moeten hebben!

Cinder | Marissa Meyer | ISBN 9789020678956 | Blossom Books | 374 pagina’s | Goodreads