Cruel Beauty (#1) – Rosamund Hodge

Cruel Beauty (#1) – Rosamund Hodge

Cruel Beauty Ik val gelijk maar met de deur in huis: dit boek is vréémd. En toch had het ook iets wat me enorm aantrok. Ik weet niet zo goed wat ik moet denken. Kortom: bereid je voor op een vage recensie over dit nog veel vagere boek met een prachtige cover (ik bedoel, look at it! So pretty).

Since birth, Nyx has been betrothed to the evil ruler of her kingdom-all because of a foolish bargain struck by her father. And since birth, she has been in training to kill him.

With no choice but to fulfill her duty, Nyx resents her family for never trying to save her and hates herself for wanting to escape her fate. Still, on her seventeenth birthday, Nyx abandons everything she’s ever known to marry the all-powerful, immortal Ignifex. Her plan? Seduce him, destroy his enchanted castle, and break the nine-hundred-year-old curse he put on her people.

But Ignifex is not at all what Nyx expected. The strangely charming lord beguiles her, and his castle—a shifting maze of magical rooms—enthralls her.

As Nyx searches for a way to free her homeland by uncovering Ignifex’s secrets, she finds herself unwillingly drawn to him. Even if she could bring herself to love her sworn enemy, how can she refuse her duty to kill him? With time running out, Nyx must decide what is more important: the future of her kingdom, or the man she was never supposed to love.

Mijn eerste gedachte nadat ik het laatste woord op de laatste pagina van dit boek uitlas was: Wat? Wat was dat? Wat heb ik in godsnaam gelezen? Nu, een tijdje later, weet ik het antwoord op deze vragen eigenlijk nog steeds niet. Ik vraag me ergens af hoe Rosamund Hodge zelf het overzicht hield en of ze begreep wat ze opschreef, want echt: ik snapte het verhaal op sommige momenten totaal niet.

Cruel Beauty volgt het verhaal van Nyx, een meisje dat rondloopt met ontzettend veel ingehouden woede, haat en wraakgevoelens. Al vanaf haar geboorte wordt Nyx door haar vader en tante behandeld als een wapen, bedoeld om de Gentle Lord die hun koninkrijk overheerst en verantwoordelijk is voor de dood van haar moeder te vermoorden. Haar tweelingzusje wordt daarentegen continu verwend en vertroeteld. Nyx is daarom niet het meest leuke personage waar je over zult lezen, maar zeker wel een heel interessante.

Het verhaal komt pas echt op gang op het moment dat Nyx (na een behoorlijk vreemde huwelijksceremonie – iets met een steen) bij het huis van haar kersverse echtgenoot aankomt – die ze dus nog nooit heeft gezien. Het huis waar ze terecht komt is met alle gesloten deuren en de veranderende structuur ongeveer net zo vreemd en onvoorspelbaar als het boek zelf, maar wist me hierdoor wel nieuwsgierig te maken. In het begin moest ik wennen aan Ignefix, zoals de Gentle Lord zichzelf noemt, maar al gauw kon ik hem en dan voornamelijk de wisselwerking tussen Ignefix (moeten jullie hierbij ook denken aan Idefix, het hondje van Asterix en Obelix, of ligt dat aan mij?) en Nyx enorm waarderen. Het tweetal heeft echt de meest geweldige chemie en Ignefix is bovendien totaal niet onder de indruk van Nyx toch vrij onaangename karakter en gedrag. Hij vindt het zelfs grappig dat ze hem steeds probeert te vermoorden.

Langzaam maar zeker kom je meer te weten over de geschiedenis van het koninkrijk, over Ignefix en zijn verleden, over een eeuwenoude vloek. Ik kon de plottwist enorm waarderen. Het verhaal werd er niet duidelijker op (ik snap bijvoorbeeld ook nog steeds niet wat Hermetics nou zijn, al zijn die wel belangrijk voor het verhaal), maar wel nog intrigerender. Tegelijkertijd frustreerde het enorm dat ik nooit echt het gevoel had dat ik het verhaal begreep. Cruel Beauty bleef altijd net iets buiten mijn bereik hangen, voelde chaotisch en rommelig. Hierdoor kon ik mezelf op geen enkel moment volledig in het verhaal verliezen en dat vond ik jammer.

Kortom, dit verhaal is ontzettend moeilijk te beoordelen. Aan de ene kant intrigeren het boek, de duistere personages en de bijzondere wereld enorm. Aan de andere kant lijk ik het verhaal nooit echt te kunnen begrijpen. Wat er op het einde gebeurde is me bovendien nog steeds een raadsel. Cruel Beauty is een ongrijpbaar boek met vele gezichten.

PS. Dit boek is overigens een standalone, ook al is het wel onderdeel van een serie.

Cruel Beauty | Rosamund Hodge | 9780062224736 | Balzer & Bray | 346 pagina’s | Goodreads

7 gedachten over “Cruel Beauty (#1) – Rosamund Hodge

1. Dit boek staat al heel lang op mijn tbr-lijstje. Stiekem ben ik na je recensie wel benieuwd wat je bedoelt met ‘dit boek is vreemd’. Alleen voor de cover zou ik ‘m nog wel eens willen lezen.

1. De cover is inderdaad echt prachtig! Haha, ja kan ik me voorstellen. Ik kon het boek niet anders dan vreemd noemen. Hoewel het super interessant is, snapte ik namelijk ook vaak niet wat er precies gebeurde..

2. Ik begin wel steeds meer te twijfelen over dit boek. Wilde het graag kopen (idd vanwege de prachtige cover), maar hoor de laatste tijd inderdaad staat vaker dat het een vaaaaag boek is en zeker omdat het dan Engels is en ik boeken dan sowieso al vaak iets minder goed kan volgen… Ik weet het niet zo goed meer, haha.

3. Het was inderdaad vreemd, maar het verhaal was góéd!! Eigenlijk vond ik de schrijfstijl best geniaal, haha, al kon ik het me niet veroorloven mijn aandacht te verliezen bij dit boek.