De dochter van de Toragh – Tisa Pescar

De dochter van de Toragh – Tisa Pescar

De dochter van de Toragh

De dochter van de Toragh is zo’n boek waarbij de cover lang niet alles zegt. De cover zei mij eigenlijk helemaal niets. Sterker nog: ik vraag me af of ik deze cover in de winkel opgepakt zou hebben. En achteraf zou dat enorm zonde geweest zijn. Het was namelijk de achterflap die me de cover deed vergeten en ervoor zorgde dat ik dit boek wel een kans wilde geven.

Als de geruchten steeds sterker worden dat barbaren uit het noorden de grote kloof willen oversteken om het vruchtbare zuiden te veroveren, slaan de twee Toraghs de handen ineen om de enige toegang tot hun territoria te verdedigen. Ze besluiten een bondgenootschap aan te gaan, dat bekrachtigd zal worden door het huwelijk van Nura, dochter van de Toragh van Birana, met Kyton, de zoon van de Toragh van Priade. Armina, de zus van Kyton, begeleidt Nura met een escorte naar het Misteiland, waar Nura onderworpen zal worden aan een reeks rituelen om te bepalen of zij het huwelijk met Kyton waardig is.

De eerste van vele problemen dient zich aan als Nura zich sterk aangetrokken blijkt te voelen tot Armina, want op gelijklingenliefde staat in grote delen van zowel Birana als Priade nog altijd de doodstraf. Bovendien brengen zij daarmee het bondgenootschap in gevaar…

Sowieso trok de hele fantasy wereld me aan: de rituelen, de dreiging van mysterieuze barbaren uit het noorden, het uithuwelijken (ook al ben ik daar zwaar tegen, erover lezen in een fantasy setting vind ik dan weer wel interessant – dan is het immers fictie. Weird, I know). Wat mijn aandacht echter vooral trok is het feit dat dit boek gaat over een lesbisch meisje. Boeken over homoseksualiteit komen sowieso al weinig voor, maar fantasy boeken met een lesbische hoofdpersoon al helemaal nooit. Daarbij hoopte ik dat Nura’s geaardheid voor extra spanning zou zorgen. Dat wilde ik lezen!

Ik ben enorm fan van de wereld die Tisa Pescar geschapen heeft. Het misteiland waar de rituelen plaatsvonden sprak enorm tot mijn verbeelding: de rustgevende omgeving, groen, vol kleurrijke bloemen, met prachtige, glinsterende meren en een eenvoudig maar schattig hutje. Pescar wist me echter te verbazen door de rituelen slechts het begin van Nura’s reis – en van het boek – te laten zijn.

Na de rituelen ging er een hele wereld voor me open, het was alsof het verhaal nu pas echt begon. Er gebeurt in de rest van het verhaal bovendien ontzettend veel. Ik verloor mezelf enorm in Nura’s wereld. Waar het boek vrij voorspelbaar begon, viel ik nu van de ene in de andere plottwist. Een van de grootste thema’s in dit verhaal is homoseksualiteit, of zoals het in De dochter van de Toragh genoemd wordt, gelijklingliefde (Ik vind dat trouwens een ontzettend mooi woord). Het intrigeerde me enorm, vooral hoe Pescar haar wereld om gelijklingliefde heen heeft geschapen.

Nura en Armina zijn twee ontzettend sterke vrouwen die weliswaar onderdrukt worden door mannen, maar zich daar niet door uit het veld laten slaan. Ik had voor beiden heel veel bewondering. Wel vond ik het tegenvallen hoe snel er al ‘ik hou van je’ gezegd werd. Ik had graag gewild dat de liefde tussen Nura en Armina langzaam en voorzichtig opgebloeid was.

Toen ik in dit boek begon, had ik nooit kunnen voorzien waar ik aan het einde van het boek zou staan. De dochter van de Toragh neemt je mee op een fantastische reis. Hoewel ik sommige gebeurtenissen wat snel vond gaan en het begin ietwat cliché was, heb ik enorm genoten van dit boek. Met homoseksualiteit als thema heeft dit boek een unieke insteek. Pescar heeft me aangenaam verrast en ik ben erg benieuwd naar een vervolg!

De dochter van de Toragh | Tisa Pescar | 9789024568543 | Luitingh-Sijthoff | 384 pagina’s | Goodreads

Eén gedachte over “De dochter van de Toragh – Tisa Pescar