De Fixer (#1) – Jennifer Lynn Barnes

De Fixer (#1) – Jennifer Lynn Barnes

de-fixer Ik heb niks met politiek. Maar dan ook echt he-le-maal niks. Ik vind het vreselijk, zo saai. De Fixer van Jennifer Lynn Barnes is nogal politiek en ik twijfelde daarom in de eerste instantie. Zou dit boek wel in mijn straatje passen? Soms zijn de boeken die je op het eerste gezicht niets lijken, juist degenen die je het meest verrassen.

De zestienjarige Tess woont bij haar opa op een ranch in Montana. Als haar opa begint te dementeren, neemt haar grote zus Ivy – die ze al drie jaar niet heeft gezien – Tess mee naar Washington.

Ivy begeeft zich in het hart van de politieke society en is een Fixer – ze lost andermans problemen op door clever thinking, connecties en als het moet zelfs chantage. Opeens wordt Tess een wereld van politiek, macht, rijkdom, driehoeksverhoudingen en familiegeheimen in geslingerd, en woont ze bij een zus die ze amper kent en vooral niet vertrouwt. Erger nog, wanneer Tess een wanhopig klasgenootje te hulp schiet, raakt ze zelf onbedoeld verstrikt in de fixerbusiness. Voor ze het weet vragen allerlei mensen haar om hulp. Totdat het uit de hand loopt en Tess in een complot wordt gezogen dat van haar high school tot midden in de Oval Office leidt.

Tess is een personage met wie ik het direct goed kon vinden. Ze is lekker zichzelf, nieuwsgierig van aard, laat zich niet snel gek maken, maar kan ook onzeker zijn. Ze was gewoon heerlijk realistisch. Tegen haar zin in verhuist ze met haar zus naar Washington en op dat moment heeft ze nog geen idee wat haar allemaal te wachten staat. En er staat haar heel wat te wachten. Zo kent iedereen haar zus op de nieuwe, exclusieve school waar ze naartoe gaat, en heeft ze ineens status. Al snel blijkt dat machtsspelletjes aan de orde van de dag zijn en dat haar bloedeigen zus hoger op de ladder staat dan ze dacht.

Tess’ zus Ivy was een enorm mysterieus personage van wie we gedurende het boek steeds meer te weten komen. En Ivy blijkt enorm veel in haar mars te hebben. Ze laat keer op keer zien dat ze om Tess geeft én dat ze enorm goed is in het werk wat ze doet – of je het daar nou mee eens bent of niet. Ik had behoorlijk veel bewondering voor haar.

De Fixer is een boek dat op een behoorlijk tempo doorloopt. De plottwisten en onthullingen kunnen vrij ingewikkeld zijn. Tess is een slimme meid en het tempo zat er dan ook goed in. Hierdoor is het geen boek dat je zomaar even leest. Ik moest van tijd tot tijd echt mijn aandacht erbij houden. Gelukkig was dat geen probleem, want De Fixer is razend spannend en weet voortdurend op verrassende wijze uit de hoek te komen.

Dit boek is verslavend spannend. Tess’ situatie was echter niet altijd even geloofwaardig: wie ontmoet nou op regelmatige momenten de koningin, minister-president en andere belangrijke mensen? En dan nota bene bij jouw thuis, of op school? Tsja…

Als je op zoek bent naar een boek waar relaties eens geen rol spelen, dan zit je met De Fixer goed. Zelf miste ik het ook totaal niet – er was gewoonweg geen ruimte voor. In plaats daarvan focust het boek zich op familie en vriendschap, op intriges en geheimen. Tegen alle verwachtingen in genoot ik van de politieke intriges, het mysterie en de spanning. Ik ben aangenaam verrast!

De Fixer | Jennifer Lynn Barnes | ISBN 9789000344833 | Van Goor | 296 pagina’s | Goodreads