De Vuurwens (#1) – Amber Lough

De Vuurwens (#1) – Amber Lough

de-vuurwensToen De Vuurwens verscheen bij LS Amsterdam en ik las waar het boek over ging, had ik gemengde gevoelens. Ik weet dat veel anderen het gaaf vonden dat djinns de hoofdrol spelen in dit boek, maar ik kon daar niet zoveel mee. Had geen idee wat ik ervan kon verwachten. Wilde ik dit boek nou wel of niet lezen? De sfeer van het Midden-Oosten spreekt me wel enorm aan, namelijk. Toen ik het boek onlangs bij de bibliotheek zag staan, besloot ik toch de gok te wagen en me te laten verrassen. En een verrassing, dat werd het zeker!

Ooit leefden mensen en djinns vreedzaam samen. Maar nu woedt er een oorlog.

Zayele is een vrije geest, die haar gearrangeerde huwelijk met de prins van Bagdad koste wat kost wil voorkomen. Ze moet immers haar familie en haar blinde broertje achterlaten. De djinn Najwa is in opleiding als spion in de oorlog tegen de mensen. Ze leert nog maar net hoe ver haar krachten reiken.

Wanneer de meisjes elkaar toevallig ontmoeten, gebruikt Zayele een krachtige wens en wisselt van plaats met de onwillige Najwa. Maar de wens heeft onverwachte, grote gevolgen. Beide meisjes moeten nu tussen hun vijanden zien te overleven. Als het bedrog wordt ontdekt, wacht hun een zekere dood. Dan ontdekt Najwa een complot dat haar volk moet uitroeien. Hoe kan zij hen waarschuwen?

De Vuurwens gat over twee meisjes,  met prachtige namen overigens, wiens verhaallijnen elkaar (uiteraard) kruisen. Zayele is een mens en wordt tegen haar zin in uitgehuwelijkt aan de prins van Bagdad. Najwa is een djinn en in opleiding om als spion in de oorlog tegen de mensen te dienen. Het verhaal wordt afwisselend vanuit Zayeles en Najwas perspectief verteld. Handig, omdat je zo beide kanten meekrijgt. Niet handig, omdat het af en toe lastig was te onthouden vanuit welk perspectief ik nou las – zeker op momenten dat Zayele en Najwa op dezelfde plek waren. De schrijfstijl verandert namelijk niet met het perspectief.

In het begin vond ik de hoofdstukken van Najwa het meest interessant. Niet alleen bevindt zij zich na de wissel ineens in een koninklijk paleis, ook vond ik haar zachtaardige karakter fijner om over te lezen. Toch wist de vurige Zayele me ook langzaam voor zich te winnen.

Tijdens het lezen merkte ik hoe geïnvesteerd ik in het verhaal raakte. De Midden-Oosten sfeer, de prachtige beschrijvingen van de kristallen, de manier waarop beide meisjes zich staande weten te houden in vijandelijk gebied, de djinns en hun levenswijze, de ontluikende liefdes en schokkende onthullingen. Ik genoot enorm van elk element van het verhaal. Amber Lough heeft een heel fijn plot in elkaar gezet!

Ik ben erg blij dat dit pas het eerste deel is. Ik had namelijk het gevoel dat Amber Lough van veel bijpersonages slechts de oppervlakte geraakt heeft. Ik hoop dat ze deze karakters verder uitdiept in het verhaal. Ook laat de cliffhanger op het einde me ontzettend verlangen naar meer. En eigenlijk ben ik gewoon nog helemaal niet klaar met Zayele, Najwa en hun verhaal. Ik ben verkocht!

De Vuurwens | Amber Lough | ISBN 9789024566013 | Luitingh-Sijthoff
316 pagina’s | Goodreads