In het diepe – Estelle Maskame

In het diepe – Estelle Maskame

In het diepe viel feestelijk verpakt en compleet met Sinterklaasgedicht van uitgeverij Moon op mijn deurmat. Eenmaal uitgepakt bleek het boek zelf ook een plaatje. Aan voorpret dus geen gebrek! Dat kan niet misgaan, zou je denken. Toch bleek tijdens het lezen dat In het diepe niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeed.

Een jaar geleden viel MacKenzie als een blok voor de scheve glimlach van Jaden. Maar nu is alles anders. Een tragisch ongeluk heeft Jadens familie verwoest. En ondanks haar gevoelens kan Kenzie het niet aan om nog een familietragedie te doorstaan met Jaden. Dus loopt ze van hem weg. Maar als ze hem na een jaar toevallig weer tegenkomt, realiseert ze zich dat ze haar gevoelens voor hem niet langer kan negeren. Maar zal MacKenzie de sprong in het diepe durven te wagen?

Ik ontmoette Estelle Maskame in 2016 in Amsterdam. Haar Did I Mention I Love You? serie was toen net uitgekomen bij uitgeverij Moon. Hoewel ik – tot op vandaag overigens – enkel het eerste deel van die serie heb gelezen, was het een boek dat me aangenaam wist te verrassen. Het las ontzettend fijn weg en ik had helemaal niet door dat ze zo jong was!

Zo anders was het bij In het diepe. Na mijn ontmoeting met haar begon ik haar online ook een beetje te volgen en toen viel me al op dat haar online aanwezigheid vrij… oppervlakkig was. Feestjes, drank en dat soort dingen. Ik weet niet of dat bijgestelde beeld van haar eraan heeft bijgedragen, maar ook In het diepe vond ik vrij oppervlakkig en jong. Na de eerste zoveel pagina’s al was ik niet zo gecharmeerd van het verhaal.

Ik vond de beschrijvingen op het randje van overdreven en stoorde me ontzettend aan de feiten die – vooral in de eerste hoofdstukken – tot in het oneindige leken te worden herhaald. En dan had Estelle Maskame, of misschien hoort het bij hoofdpersoon Kenzie, ook nog de gewoonte om allerlei trekjes e.d. van jongens ‘schattig’ te noemen. Ik weet niet of dat aan de vertaling lag, of dat Estelle Maskame het echt zo bedoelde, maar schattig? Niet sexy!

Daarbij vond ik Kenzie niet bepaald goed uit de verf springen. Niet alleen vond ik haar karakter behoorlijk inwisselbaar en saai, ook snapte ik haar beweegredenen totaal niet. Hoe kun je nou denken dat het oké is om je beste vriendin en je vriendje te ontlopen na een vreselijk verlies in plaats van hen te steunen? Dat het moeilijk is, snap ik. Maar probeer het op z’n minst!

Toch vormde echt niet alles aan In het diepe een teleurstelling. Estelle Maskame moest duidelijk even inkomen, maar haar schrijfstijl draaide uiteindelijk wat bij (of ik zag het gewoon niet meer, dat kan ook). De verhaallijn was voorspelbaar, maar wist me op één punt toch te verrassen, wat me positiever over het verhaal stemde. Daarnaast ben ik gewoon een hopeloze romanticus en als er iets is waar dit boek bedreven in is, dan is het wel de romantiek. Jaden is een fantastische book boyfriend en een van de redenen om dit boek te lezen. Het verdriet van Jaden en Danie, en hoe ze elk op hun eigen manier rouwden vond ik bovendien een van de sterkere punten van In het diepe.

Kortom, In het diepe wist me niet helemaal te overtuigen. De verhaallijn was voorspelbaar, de schrijfstijl zeker aan het begin maar zo-zo en Kenzie vond ik niet goed uitgewerkt. Gelukkig zaten er ook wat elementen in het boek die het verhaal, in elk geval voor mij, hebben weten te redden.

In het diepe | Estelle Maskame | ISBN 9789048842575 | Moon
304 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar