Dit laaiende vuur – Estelle Laure

Dit laaiende vuur – Estelle Laure

dit-laaiende-vuur Dit laaiende vuur was een boek dat direct opviel vanwege de zwarte cover met kleurrijke details. Een cover die op het eerste gezicht niet veel zegt over de mogelijke inhoud van het verhaal, maar wel gelijk de aandacht trekt en nieuwsgierig maakt. Of de inhoud me ook beviel?

In de perfecte filmversie van mijn leven is dit het moment waarop hij me vastpakt, naar zich toe draait en kust. Maar hij heeft een vriendin. Iemand van wie hij houdt. Iemand anders dan ik.

Als haar moeder verdwijnt staat de 17-jarige Lucille er plotseling alleen voor. Ze moet voor haar kleine zusje zorgen, een bijbaan nemen om de rekeningen te kunnen betalen, huiswerk doen en het huishouden… Op het moment dat alles om haar heen uit elkaar valt, wordt Lucille hartstochtelijk verliefd. En dan uitgerekend op degene op wie ze niet verliefd mág worden.

Ik moet eerlijk bekennen: ik vind het ontzettend moeilijk om te vertellen wat ik van dit boek vind. Aan de ene kant vind ik het een bij vlagen een prachtig en ontroerend verhaal over een sterke 17-jarige die probeert te roeien met de riemen die ze heeft. Aan de andere kant was het dramagehalte wel erg hoog om geloofwaardig te zijn en voelde het geheel een beetje rommelig en gehaast aan.

Estelle Laure heeft een boeiende, maar wel vrij gehaaste schrijfstijl. Ze schrijft met korte zinnen, die af en toe bijna fragmentarisch aanvoelen. Toch maakt ze ook gebruik van mooie vergelijkingen en metaforen die het geheel soms abstract maken. Alsof ze geen situaties, maar gevoelens beschreef. En dat deed ze op een hele rauwe manier.

Hoofdpersoon Lucille probeert het beste van een verschrikkelijke situatie te maken en daar heb ik veel respect voor. Ze is een ontzettend sterke meid die doet wat ze moet doen om voor haar zusje te zorgen. Dat ze het ontzettend moeilijk heeft met de situatie blijkt wel uit het feit dat ze zich, naarmate het verhaal vordert, steeds meer tegen iedereen begint te keren. Hoewel dit haar niet een heel sympathiek personage maakte, vond ik het wel logisch en realistisch. Er alleen voor komen te staan, voor je zusje moeten zorgen en de rest van hun leven draaiende moeten houden lijkt me niet niks.

Het plot van Dit laaiend vuur voelde het vrij chaotisch aan – eigenlijk net zoals Lucille’s leven is, bedenk ik me nu. De ene na de andere dramatische nieuwe wending werd ons om de oren gesmeten. Het was van alles net een beetje te veel. Hierdoor had ik op bepaalde momenten het gevoel dat situaties niet helemaal uit de verf kwamen, dat het verhaal meer bij me binnen had kunnen komen als de plotlijnen beter uitgewerkt waren.

Je leest het boek echter zo uit – deels vanwege het lage aantal pagina’s en het grote lettertype, deels juist vanwege alle drama. Het einde is semi-open en terwijl ik daar normaal gesproken een hekel aan heb, vond ik het bij Dit laaiende vuur juist wel passend. Kortom: een boek met zowel plus- als minpunten.

3

Dit laaiende vuur | Estelle Laure | ISBN 9789045119601 | Querido | 288 pagina’s | Goodreads