Duizend stukjes van jou (#1) – Claudia Gray

Duizend stukjes van jou

Duizend stukjes van jou. Je kan eigenlijk niet om het boek heen. Niet dat ik dat überhaupt wil trouwens, want kijk die cover eens mooi zijn! Ik hoorde van alle kanten lyrische verhalen over dit boek. Je begrijpt: dat wilde ik zelf meemaken. Toen ik mee mocht doen met de leesclub van Fantasywereld was ik dan ook enorm blij. Zou ik het boek zelf ook zo geweldig vinden?

De ouders van Marguerite Caine zijn beroemde baanbrekende wetenschappers. Hun laatste uitvinding? De Vuurvogel, een apparaatje waarmee je tussen verschillende dimensies kunt reizen en het lichaam kunt overnemen van je andere ik in een parallel universum. Het klinkt als sciencefiction, maar voor Marguerite is het realiteit. Helemaal wanneer haar vader wordt vermoord en de moordenaar – de briljante onderzoeksassistent Paul – naar een andere dimensie vlucht. Ze twijfelt geen moment en gaat achter hem aan…

In de dimensies waarin ze terechtkomt – futuristisch Londen, keizerlijk Rusland, een wereld die grotendeels onder water staat – komt ze verschillende versies tegen van Paul en gaat ze steeds sterker in zijn onschuld geloven. Stukje bij beetje ontdekt ze dat de waarheid over haar vaders dood beangstigender is dan ze ooit had kunnen denken…

Al vanaf de eerste bladzijde gooit Claudia Gray je zonder pardon het verhaal in. Niets rustige aanloop, maar boem, actie. Wel krijg je in datzelfde hoofdstuk nog het hoe en wat rondom het dimensie reizen uitgelegd. Ik vond het super interessant om te lezen hoe Gray dit had uitgewerkt en het klonk me zowaar logisch in de oren. Mijn eerste kennismaking was dus positief. Omdat je midden in het verhaal begint, maakt Gray in de eerste hoofdstukken veel gebruik van flashbacks om achtergrondinformatie te verschaffen. Hoewel ik het handig vond om meer over Marguerite en haar familie te weten te komen, vond ik het af en toe net iets te veel.

Wat ik jammer vond is dat de hoofdpersonen me niet zoveel deden. Ik kreeg met geen van hen een echte klik. Ik vond Marguerite wel een leuk meisje, maar ik ergerde me soms aan het feit dat ze zo goedgelovig was en op een bepaald cruciaal moment ineens van standpunt veranderde. Dat klopte voor mijn gevoel gewoon niet. Theo vond ik maar vreemd. Ik kom me dan ook weinig voorstellen bij de manier waarop Marguerite over hem denkt. Dan is er nog Paul die iets later in het verhaal aan bod komt. Hem vond ik net als Marguerite wel leuk, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik hem goed genoeg ‘ken’ om echt enthousiast over hem te zijn. Ik liep echter voor geen van de personages echt warm.

In het begin vond ik het boek dus leuk, maar nog niet geweldig. Ergens stelde het me een beetje teleur. Al die lyrische reacties moesten toch ergens op gebaseerd zijn? Al snel bleek ik dan ook iets te voorbarig te zijn met mijn conclusie. Vanaf hoofdstuk 7 kwam het verhaal namelijk in een soort stroomversnelling, met op de juiste momenten een plottwist, spannende verhaallijnen en interessante gebeurtenissen (waar ik verder niets over ga verklappen, je moet het zelf ervaren). Ik werd dan ook met de bladzijde enthousiaster en aan het einde was ik ronduit fan. Gray heeft echt een fantastische wereld geschapen!

Gedurende het verhaal komen we langs verschillende dimensies. Hoewel iedere dimensie wel iets bijzonders had, was de Russische dimensie toch echt mijn favoriet. Deze dimensie verraste mij en ik vond de rollen van alle personages hier ontzettend leuk uitgewerkt. Al moet ik wel bekennen dat ik een beetje bevooroordeeld ben: ik ben namelijk gek op alle boeken met een Russisch tintje.

Kortom, hoewel dit boek begon als leuk, had Duizend stukjes van jou er bij de laatste bladzijde een nieuwe fan bij. Ik vind het dimensie reizen een ontzettend interessant én goed uitgewerkt concept. De personages wisten me nog niet zo te pakken, maar het plot maakt eigenlijk alles goed. Ik wil meer!

Psst. Dit boek wordt 26 februari besproken bij de tweede Leesbeesten Leesclub bij Van Piere. Zie ik je daar?

Duizend stukjes van jou | Claudia Gray | 9789402705003 | HarperCollins | 352 pagina’s | Goodreads

4 gedachten over “Duizend stukjes van jou (#1) – Claudia Gray