Eenzaam en extreem ver weg (#1) – Kate Ling

Ik las Eenzaam en extreem ver weg voor het eerst toen uitgeverij Moon ter ere van de verschijning van dit boek een speciale avond organiseerde inclusief Skypegesprek met Kate Ling. Nu het tweede deel, Gloed van de gedoofde sterren, inmiddels ook verschenen is, vond ik het de hoogste tijd voor een reread van dit fijne boek over een bijna koortsachtige verboden liefde op een ruimteschip.

Seren leeft aan boord van de Ventura, een ruimteschip van de NASA. De bemanning omvat meerdere generaties en is op weg naar de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet. Haar generatie werd aan boord geboren, heeft de aarde nooit gekend, maar zal ook de eindbestemming niet bereiken. Haar leven speelt zich af aan boord van de Ventura, en iets anders zal ze nooit kennen. Seren worstelt met de zin van het leven en vraagt zich af wat het doel is van haar bestaan.

Maar als Dom in haar leven komt verandert alles. Bij hem voelt ze zich zoals ze zich nog nooit eerder heeft gevoeld; hij begrijpt haar. Hun liefde is sterk, maar ook compleet onmogelijk door de strikte regels aan boord. Uiteindelijk zullen ze moeten kiezen: trouw zijn aan aan het enige huis dat ze ooit hebben gekend of aan elkaar?

De Ventura is een verkenningsschip dat meer dan 300 jaar zal reizen, op zoek naar de bron van een signaal dat op aarde werd opgevangen. De populatie op het schip wordt streng gereguleerd. Iedere bewoner krijgt na School een levenspartner toegewezen op basis van je genen. Ook krijg je van te voren te horen welk geslacht je kind zal hebben en deze kinderen hoeven bovendien niet via de natuurlijke weg verwekt te worden. Nee, dat gebeurt gewoon in een schaaltje. Seren behoort tot een van de generaties die geboren is op het schip, en daar ook zal sterven.

Kate Ling heeft daarmee voor een interessante invalshoek gekozen. Want wat doet die kennis met je, dat je eigenlijk niet meer bent dan een means to an end? Een middel om ervoor te zorgen dat er na al die eeuwen mensen zullen zijn die mogelijk leven op een andere planeet ontdekken? Wat is eigenlijk het doel van je bestaan? Ik kon Serens weerstand en wanhoop heel goed begrijpen. Ze kan zich niet neerleggen bij de manier waarop leven op het schip wordt gereguleerd en zet daardoor een aaneenschakeling van gebeurtenissen in gang met grote gevolgen.

Voor je aan Eenzaam en extreem ver weg begint is het goed om stil te staan bij het feit dat het sci-fi gehalte in dit boek niet super hoog is. Ja, Seren en de rest van de Ventura-bemanning zweven door de ruimte in een enorm ruimteschip, maar dit boek focust zich vooral op de verboden liefe tussen Seren en Dom, die beiden uit andere Schooljaren komen en dus elk gekoppeld zijn aan een andere levenspartner.

Die verboden liefde is trouwens heel erg insta-love. Ik vond de start van Eenzaam en extreem ver weg daarom een beetje twijfelachtig. Seren en Dom lijken namelijk zonder enige aanleiding volledig voor elkaar te vallen. Wat volgt is echter een modern Romeo en Julia-verhaal dat me wel wist te overtuigen. Serens weerstand maakt haar tot een interessant personage om over te lezen, al vond ik haar soms wel wat wispelturig. Ook de twee jongens in haar leven, Ezra en Dom, wisten me te boeien, hetzij op verschillende manieren. Ezra vanwege zijn enorme groeicurve en Dom vanwege zijn Spaanse achtergrond en omdat hij gewoon erg lief was voor Seren. En don’t worry, echt sprake van die inmiddels zo gehate liefdesdriehoek is hier niet.

Zelf had ik wel graag meer over het leven op een ruimteschip mee willen krijgen. Voor Seren is het natuurlijk normaal om in de ruimte te wonen – ze weet niet beter – maar toch miste ik hier en daar wel details voor de lezers die het duidelijk maken dat Eenzaam en extreem ver weg zich afspeelt in de ruimte. De focus ligt gewoon erg op de Seren, Dom en hun koortsachtige romance. Gelukkig geeft Kate Ling met de verhaallijnen rondom planeet Huckley-3 en Serens stormachtige relatie met haar zus en andere familieleden ook ruimte aan andere aspecten uit Serens leven.

Is het concept van een ruimteschip en een meisje dat de gevestigde orde aanvecht echt nieuw? Nee. Maakte me dat heel erg uit? Nope. Ik vond Eenzaam en extreem ver weg een fijn verhaal om te lezen en ben na de bizar spannende climax helemaal klaar voor het tweede deel.

Eenzaam en extreem ver weg | Kate Ling | ISBN 9789048828821 | Moon269 pagina’s | Goodreads