Endgame: De opdracht (#1) – James Frey

Endgame: De opdracht (#1) – James Frey

Endgame 1

Endgame, wat een verhaal. Twaalf spelers die ouder zijn dan dertien en jonger dan twintig zullen moeten strijden om te overleven. De twaalf spelers stammen ieder af van één van de twaalf originele bloedlijnen. De families waaruit deze Spelers afkomstig zijn, trainen al eeuwenlang voor het moment dat Endgame begint, het moment waarop de goden besluiten dat de mensheid haar rechten op de aarde heeft verspild.

aarde.

nu. vandaag. morgen.
endgame is echt.
endgame is begonnen.
de toekomst ligt open.
het komt zoals het komt.

12 Spelers. Jong van lichaam, maar oud van oorsprong.
De hele mensheid stamt af van hun bloedlijnen.
Ze zijn geschapen en verkozen duizenden jaren geleden.
Sindsdien bereiden ze zich voor, dag in dag uit.
Ze zijn niet bovennatuurlijk.
Niemand kan vliegen, lood in goud veranderen, of zichzelf genezen.
Als de dood komt, dan komt-ie. Voor hen, voor ons allemaal.
Ze zijn de erfgenamen van de aarde, en zij zullen het Grote Raadsel van de Redding moeten oplossen.
Een van hen moet dat doen, of we zijn allemaal verloren.

lees het boek.
ontdek de aanwijzingen. los het raadsel op.
slechts één kan winnen.
endgame is echt.
endgame is begonnen.

Het verhaal begint met de gebeurtenis die de start van Endgame aankondigt. Twaalf meteorieten slaan in en laten een spoor van verwoesting achter. Enkel de twaalf uitverkoren spelers beseffen dat het moment is aangebroken waarop Endgame gespeeld zal worden. Tijdens ieder hoofdstuk worden één of meerdere spelers gevolgd. Twaalf spelers staan gelijk aan twaalf verschillende POV’s, en dat zijn er dus behoorlijk veel. In het begin vond ik het daardoor lastig om uit elkaar te houden wie nou wie was, vooral omdat de spelers vaak bij de naam van hun bloedlijn genoemd worden. Doordat Frey niet schuw is met het strooien van details (integendeel) en alle twaalf Spelers een eigen persoonlijkheid hebben, leer je ze echter al snel kennen. Iedere Speler heeft zijn of haar eigen achtergrond, een eigen levensverhaal van de jaren die voorafgingen aan het begin van Endgame. Stuk voor stuk hebben ze immers al jarenlange training achter de rug, en dat ging niet bij iedereen even zachtzinnig. Ik vond het ook heel prettig om te lezen dat de twaalf Spelers weliswaar enorm gehard en meedogenloos zijn, maar ook nog gewoon jongeren die onzeker en bang zijn, verliefd worden en verdriet kennen.

Frey gebruikt veel korte zinnen die het verhaal voortduwen en de vaart er goed inhouden. Soms wordt de snelheid afgewisseld met een rustiger stukje waarin je als lezer even op adem kan komen. Met iedere gelezen bladzijde wilde ik meer, hoe gruwelijk de Spelers en gebeurtenissen af en toe ook zijn. Het verhaal sleept je mee en laat je niet meer los. Endgame is echt geniaal opgezet en zit vol met plottwists. Al snel had ik een aantal favoriete Spelers. Hierdoor werd het lezer nog spannender: ik wilde natuurlijk wel dat één van mijn favorieten de eerste sleutel zou bemachtigen!

Dit boek zorgt echt voor een totaal andere ervaring dan andere boeken die ik hiervoor gelezen heb. Doordat je als lezer ook mee kunt doen aan het spel wordt het boek nóg spannender en meeslepender dan dat het op zichzelf al is. Het verhaal wordt begeleid met allerlei verschillende puzzels en codes. Ik snap er helemaal niks van, maar vind het wel super interessant om ze stuk voor stuk te bekijken. Kortom, Endgame: de Opdracht is een ontzettend spannend boek dat bijna uit z’n voegen barst van alle actie en smaakt zeker naar meer!

Endgame: de opdracht | James Frey | 9789000340736 | Van Goor | 404 pagina’s | Goodreads

2 gedachten over “Endgame: De opdracht (#1) – James Frey