Expeditie Verraad – Liza Sips

Expeditie Verraad – Liza Sips

Expeditie VerraadNadat ik op 6 juli Liza Sips ontmoette en aanwezig was bij de boekpresentatie van Expeditie Verraad, was ik erg nieuwsgierig geworden naar haar boek. Soapsop, Liza’s eerste boek over dezelfde hoofdpersoon, heb ik niet gelezen, maar mij werd verzekerd dat je Expeditie Verraad ook prima kunt lezen zodat eerst Soapsop gelezen te hebben. Die proef hebben we dus even op de som genomen!

Pippa is on top of the world: acteerde ze eerder in een soapserie, nu is ze presentatrice bij dé tienerzender van Nederland. En dan heeft ze ook nog eens een relatie met Dylan Dekker, de populairste zanger van dit moment! Maar het geluk is van korte duur: Pippa verliest haar baan en Dylan heeft nauwelijks tijd voor haar, maar wel voor ene Stella.

Wanneer Pippa gevraagd wordt voor de nieuwe realityserie Expeditie Verraad, grijpt ze haar kans. Tijdens de opnames komt ze oog in oog te staan met een jongen die ze nog niet vergeten is… en blijkt dat niets is wat het lijkt.

Ik moet zeggen: ik ben echt verrast door Liza Sips’ schrijfstijl. Ze schrijft op een hele duidelijke manier, die makkelijk – en daardoor prettig – te lezen is – perfect voor de doelgroep waar dit boek voor geschreven is! In Expeditie Verraad is Pippa net 19 geworden en alles zit eventjes tegen. Zo verliest ze haar baan als presentatrice en is ze bang dat haar vriendje Dylan vreemd gaat. Als ze mee dan doen met een nieuwe tv-show grijpt ze die kans met beide handen aan.

Ik vond het ontzettend leuk om ook eens de andere kant van tv te zien. Ja, ik weet dat het fictie is en het een verzonnen verhaal is. Maar toch! Ze heeft voor het verhaal gebruik gemaakt van haar eigen ervaringen, dus het zal me niets verbazen als er hier en daar toch een kern van waarheid in zit. Hoe dan ook vond ik deze manier van naar een tv-programma kijken erg interessant.

Mij verplaatsen in Pippa’s verhaal was niet echt moeilijk. Net als de kandidaten ging ik compleet op in het spel en zat ik maar met één vraag in mijn hoofd: wie is die Verrader? Ik heb geloof ik iedere deelnemer wel een keer verdacht – zelfs Pippa zelf. Het verhaal was heerlijk spannend en bleef continu boeien. Liza Sips heeft de meest leuke opdrachten en situaties bedacht. Pippa was af en toe wel een beetje naïef en jong in gedrag voor een negentienjarige, maar ik denk dat de jongere doelgroep hier zich enorm mee kan identificeren.

Kortom, met Expeditie Verraad heeft Liza Sips een heerlijk spannend en avontuurlijk meidenboek geschreven. En nee, Soapsop hoef je inderdaad niet gelezen te hebben om ook van dit avontuur te genieten!

Expeditie Verraad | Liza Sips | 9789026140983 | De Fontein | 240 pagina’s | Goodreads