The Finisher: Vechten voor de waarheid (#1a) – David Baldacci

Vechten voor de waarheid Toen The Finisher: Vechten voor de waarheid vorig jaar eindelijk uitkwam, had ik enorm hoge verwachtingen. Niet alleen klonk de achterflap erg goed, ook is David Baldacci een grote naam, en ja, dat schept natuurlijk verwachtingen. Toen de eerste kritische recensies binnen kwamen was ik dan ook verbaasd, maar wél nieuwsgierig. Hoe zou ik het boek zelf vinden?

Wat zou jij doen als je ontdekte dat alles waar je ooit in geloofde niet waar was? Wat als alles mogelijk was, zelfs het onmogelijke?
Vega Jane woont in een armoedig dorp, omringd door een moeras. Wie het moeras ingaat, kan dat niet navertellen. Maar dan verdwijnt een goede vriend in het moeras. Hij heeft een kaart voor Vega achtergelaten van een andere wereld, een wereld vol onbekende wezens. Een wereld waarin Vega misschien een ander leven wacht, een beter leven dan dat van een Finisher in de Fabriek. Met gevaar voor eigen leven gaat Vega op zoek naar de waarheid – over de wereld waarin ze leeft, haar familie en over zichzelf.

Helaas heeft dit boek me niet weten te overdonderen doordat er voor mij behoorlijk wat haken en ogen aan het verhaal zaten. Zo jammer! Ik wil dit boek zo graag leuk vinden, maar Vechten voor de waarheid doet erg z’n best om het me moeilijk te maken. Ik vrees dat de oorzaak hiervan voornamelijk ligt bij de keuze die uitgeverij Leopold heeft gemaakt om het boek in twee delen te splitsen. Hierdoor hoef je weliswaar niet in één keer een heel dik boek te lezen, maar wordt Vechten voor de waarheid wel meer een soort inleiding dan een echt eerste deel.

David Baldacci heeft voor zijn fictieve wereld heel wat namen en begrippen verzonnen met een Latijns (denk ik? Ik voel me nu echt een cultuurbarbaar) tintje. Ik kon de reden hiervoor echter niet achterhalen. Het dorp zelf heet namelijk het Bitterbos, wat me eerder aan Winnie the Pooh doet denken dan aan iets Latijns. Ik vind verzonnen begrippen geen enkel probleem, maar dan moet er wel een logische reden voor zijn – en die kon ik hier niet vinden. Daarbij werden de begrippen ook niet uitgelegd. Zo heb ik nog steeds geen idee wat voor dier een adar, schnork of amaroc is. Ook plaatsen de ‘Bitters’ regelmatig het woord ‘har’ achter een zin. Maar wat het betekent? Laat het me alsjeblieft weten als je enig idee hebt!

Een tweede issue dat ik met Vechten voor de waarheid had, zijn de warrige gebeurtenissen waarvan onduidelijk blijft of dit nou Vega Jane’s fantasie is of de werkelijkheid. Het boek voelt aan de ene kant heel realistisch aan, maar die warrige gebeurtenissen halen heel dat beeld overhoop. Ook hier vond ik het erg frustrerend dat er niets wordt uitgelegd. Zijn die gebeurtenissen onderdeel van een droom? Magie? Een illusie? Het had zo vet kunnen zijn als ik de context er een beetje van begreep. Meh.

Gelukkig was daar nog het einde – of moet ik zeggen het midden? Ineens werden de gebeurtenissen helder, zonder rare situaties, en stapelde de spanning zich op. De cliffhanger op het einde doet me hopen dat deel 1b inderdaad de betere helft is en voldoet aan mijn verwachtingen op het gebied van spanning, actie en avontuur. We zullen zien!

2.5 ster

The Finisher: Vechten voor de waarheid | David Baldacci | 9789025867805 | Leopold
216 pagina’s | Goodreads