Mijn hart en andere zwarte gaten – Jasmine Warga

In het nawoord van Mijn hart en andere zwarte gaten vertelt Jasmine Warga dat ze aan dit boek begon toen ze net een vriend had verloren. Een voor haar heel donkere periode waarbij schrijven een uitlaatklep voor haar emoties bleek. Die feiten maken dat dit boek, dat depressie behandelt, een extra lading krijgt.

De zestienjarige nerd Aysel is geobsedeerd door het plannen van haar eigen dood. Met klasgenoten die continu over haar roddelen, een moeder die haar nauwelijks kan aankijken, en een vader die met een gewelddadig misdrijf hun dorp opschrikt, ziet Aysel redenen genoeg om haar leven te beëindigen. Maar ze weet niet zeker of ze het alleen durft. Als ze op een website het forum Zelfmoordpartners ontdekt, denkt ze de oplossing te hebben gevonden. Ze vindt er Roman, een jongen die achtervolgd wordt door een familietragedie. Hoewel Aysel en Roman niets met elkaar gemeen hebben, beginnen ze deel uit te maken van elkaars leven. Naarmate hun plan voor zelfmoord vorm krijgt, begint Aysel zich af te vragen of ze er wel mee door wil gaan. Ze zal uiteindelijk moeten kiezen: een einde aan haar leven maken of Roman ervan proberen te overtuigen om samen door te leven.

Jasmine Warga weet op rake wijze te verwoorden wat depressiviteit met je doet. Hoewel het onderwerp zwaar is, schrijft Jasmine Warga ontzettend luchtig – iets waar ik alleen maar heel veel respect voor kan hebben, zeker gezien het onderwerp haar ook persoonlijk raakt.

Het karakter van het hoofdpersonage, Aysel, heeft hier denk ik ook enorm mee aan bijgedragen. Zo heeft Aysel namelijk een fantastisch talent voor sarcasme. Daarnaast houdt ze van natuurkunde en dealt ze al een hele lange tijd met het gevoel dat ze niet gewenst is in de wereld. Aysel kwam voor mijn ogen tot leven: het was alsof ze zo naast me had kunnen zitten. Met Aysel laat Jasmine Warga goed zien dat depressiviteit niet hoeft te betekenen dat je 24/7 zwaarmoedig bent en nooit meer de mooie dingen in het leven kan ziet. Juist het feit dat de mooie momenten niet voldoende zijn, is wat het zo angstaanjagend maakt.

Ik vind Mijn hart en andere zwarte gaten dan ook enorm bijzonder. Niet alleen Aysel, maar ook Roman sloot ik tijdens het lezen in mijn hart. Jasmine Warga wist perfect hun gevoel van hulpeloosheid weer te geven. Hun onmacht, hun angst. Het gevoel van leegte. Zelfs als je nog nooit met dergelijke gevoelens hebt rondgelopen is het niet moeilijk om je in beide personages te verplaatsen. Het verhaal voelde dan ook heel echt aan.

Mijn hart en andere zwarte gaten is een prachtig, ontroerend verhaal over depressiviteit, weer van het leven leren houden en jezelf vergeven. Jasmine Warga heeft me met haar prachtige woorden enorm weten te raken. Het verhaal heeft echt indruk op me gemaakt en zal me dan ook nog lange tijd bijblijven.

Mijn hart en andere zwarte gaten | Jasmine Warga | ISBN 9789045210148
Karakter Uitgevers | 301 pagina’s | Goodreads