Havikskruid – Irena Brignull

Havikskruid – Irena Brignull

HavikskruidEen tijdje geleden ontving ik een email van uitgeverij Gottmer: of ik de prachtig uitgevoerde fantasy-jeugdroman Havikskruid wilde lezen. Enthousiast geworden na het lezen van de veelbelovende beschrijving besloot ik ja te zeggen. Toen ik het boek niet veel later ontving, bleek ik tot mijn blijde verbazing inderdaad een prachtig uitgevoerde hardcover in mijn handen te hebben. Tijdens mijn vakantie begon ik dan ook vol verwachting aan het boek.

Een eeuwenoude profetie wordt werkelijkheid: nu de oude heksenkoningin op sterven ligt, zal het geslacht Havikskruid de nieuwe koningin leveren. En aangezien Ember Havikskruid weinig magische krachten lijkt te bezitten, ligt het voor de hand dat haar nichtje de uitverkorene is.
Maar dan kruist de ‘gewone’ sterveling Poppy hun pad. Door haar leren de heksen wat mensen van vlees en bloed voelen: liefde, passie, verdriet, maar al snel ook jaloezie en haat. Als dan ook nog eens blijkt dat Poppy verontrustend veel bijzondere gaven heeft, komt de profetie op losse schroeven te staan…

Havikskruid begint met een fantastische proloog die ik het liefst met zo’n donkere, zware stem voor wil lezen: vol van magie, geheimzinnigheid en belofte. Heerlijk!

In Havikskruid volgen we twee meisjes: Poppy en Ember. In elk opzicht van hun leven zijn ze verschillend, maar tegelijkertijd lijken ze meer op elkaar dan wie ook. Beiden voelen zich niet bepaald thuis op de plek waar ze wonen. Poppy in de ‘gewone’ wereld, waar ze maar nergens lijkt te kunnen aarden – hoe ze haar best ook doet. Ember tussen de heksen, waar ze gezien wordt als een mislukkeling, omdat ze alles niet is wat een heks wel zou moeten zijn. Als ze elkaar ontmoeten ontstaat er een voorzichtige vriendschap en beetje bij beetje ontdekken de meiden meer over elkaars wereld.

Havikskruid heeft een vrij langzaam, voortkabbelend tempo. Toch wist het boek me continu te boeien. De emoties van de meisjes, de wijze waarop Irena Brignull ons laat zien hoe slecht ze in hun ‘eigen’ wereld passen. Ik vond het haast jammer dat Leo ten tonele verscheen en voor een soort liefdesdriehoek zorgde. Alleen de twee meisjes zorgen namelijk al voor een heel rijk verhaal. Leo blijkt overigens uiteindelijk wel degelijk belangrijk te zijn voor het verhaal, waardoor ik zijn aanwezigheid wel kon waarderen. Toch komt vooral de kracht en onafhankelijkheid van vrouwen in het boek naar voren en spelen mannen eigenlijk geen (belangrijke) rol.

Irena Brignull wist me te betoveren met haar woorden en het bijzondere plot vol vriendschap, liefde – in elke mogelijke vorm – en opoffering. Havikskruid doet het prima als standalone, maar zou naar mijn mening ook zeker niet misstaan als onderdeel van een serie. Een jeugdroman die ook absoluut een aanrader is voor lezers van Young Adult boeken!

Havikskruid | Irena Brignull | ISBN 9789025761189 | Gottmer | 384 pagina’s |  Goodreads