Hof van doorns en rozen (#1) – Sarah J. Maas

Hof van doorns en rozen

Al sinds ik op de boekpresentatie van anderen hoorde dat Hof van doorns en rozen echt ge-wel-dig was verkeer ik in een tweestrijd. Aan de ene kant is het een hele duidelijke: DAT WIL IK LEZEN. Aan de andere kant zorgen al die extreem positieve reacties voor hele hoge verwachtingen. En hele hoge verwachtingen, die worden bijna nooit gehaald.

Als de negentienjarige jager Feyre in het bos een wolf doodt, komt een beestachtig wezen vergelding opeisen. Hij sleept haar mee naar een verraderlijk, magisch land dat ze alleen kent van legendes. Daar ontdekt Feyre dat het wezen dat haar gevangengenomen heeft geen dier is, maar Tamlin: een van de dodelijke onsterfelijke elfiden die ooit hun wereld regeerden. Tijdens haar verblijf op het landgoed veranderen haar gevoelens voor Tamlin van ijzige vijandigheid in vurige passie, sterker dan elke waarschuwing die ze ooit heeft gekregen over de prachtige, gevaarlijke wereld van de elfiden. Maar ondertussen trekt een eeuwenoude, donkere schaduw steeds verder over het Elfidenrijk en Feyre moet een manier zien te vinden om die te stoppen.. Anders zullen Tamlin en zijn hof voor eeuwig verdoemd zijn.

Hof van doorns en rozen is een Belle en het Beest retelling. Zoals jullie wellicht al hebben gelezen in een eerdere post over de musical Beauty and the Beast: Belle is mijn favoriete Disney prinses. Dus een Belle en het Beest retelling? Count me in! Sarah J. Maas heeft allerlei elementen uit Belle en het Beest op een fantastisch, originele manier in het verhaal verwerkt. Iedere keer als ik een klein herkenningspuntje vond voelde ik me enorm opgetogen en wilde ik bijna in mijn handen klappen van vreugde (zou dat er even raar uitgezien hebben, in de trein). Tegelijkertijd voelt het verhaal ontzettend anders dan het klassieke Belle en het Beest. Heel eigen en uniek. Het was gewoonweg perfect!

Het boek volgt het verhaal van Feyre. Allereerst vind ik haar naam geweldig. Ik zat tijdens het lezen van het boek constant in mijn hoofd met het uitspreken van haar naam te spelen: zo leuk! Daarnaast vond ik haar persoonlijkheid heel gaaf: Feyre is heel goed uitgewerkt, met negatieve en positieve eigenschappen. Zo heeft een hele sterke wil en zou ze alles voor haar familie doen (en dat terwijl ik haar familieleden niet zo heel warm over vond komen). Ze is stoer en nieuwsgierig, maar kan ook bang zijn. Ze durft haar mening te uiten, zit vol liefde en compassie. Daarbij vond ik het ook heel fijn dat ze al wat ouder is en daarmee wat volwassener. Ik vond haar een heerlijk personage.

De wereld die Sarah J. Maas heeft geschapen wist me bovendien compleet te betoveren. Ik genoot van elk moment: de barre omstandigheden waarin ze met haar familie woonde, haar familiegeschiedenis, het donkere bos, de creepy figuren die in de donkere hoekjes op de loer lagen, het prachtige landgoed: alles sprak enorm tot de verbeelding. Samen met Feyre verwonderde ik me over elk nieuw ontdekt detail. Ook de kleurrijke bijpersonages droegen bij aan een hele fijne sfeer.

Ik viel van de ene gemoedstoestand in de ander. Van verwondering tot medelijden en van aanbidding tot angst. En dat allemaal tijdens een voortdurend gevoel van totale gelukzaligheid omdat ik dit boek gewoon zo goed vond. Dit boek heeft me overdonderd.

Kortom: Hof van doorns en rozen heeft alles wat ik van een fantasy zou kunnen wensen. Sarah J. Maas heeft een werkelijk magisch verhaal weten neer te zetten, vol spanning en romantiek. Ik ben compleet weggeblazen door het verhaal en ik tel dan ook de dagen uit tot dat het tweede deel verschijnt. Ik wil meer!

5

Hof van doorns en rozen | Sarah J. Maas | 9789000348275 | Best of YA | 424 pagina’s | Goodreads

2 gedachten over “Hof van doorns en rozen (#1) – Sarah J. Maas