Ink (#1) – Alice Broadway

Ink (#1) – Alice Broadway

Toen ik half februari een weekendje naar Melisa in Londen ging, konden meerdere bezoekjes aan de Waterstones natuurlijk niet ontbreken. Ink van Alice Broadway werd ons dat weekend door meerdere medewerkers van de Waterstones aangeraden. Een boek met een prachtige cover én de aanbeveling dat het wel eens dé nieuwe Young Adult serie zou kunnen worden. Klinkt goed, niet waar? Uiteraard nam ik het boek dus mee.

Every action, every deed, every significant moment is tattooed on your skin for ever. When Leora’s father dies, she is determined to see her father remembered forever. She knows he deserves to have all his tattoos removed and made into a Skin Book to stand as a record of his good life. But when she discovers that his ink has been edited and his book is incomplete, she wonders whether she ever knew him at all.

Ink maakt gebruik van een intrigerend uitgangspunt: in de wereld van Leora wordt alles wat je gedurende je leven doet, vastgelegd op je huid. En dat begint al met de tatoeage van je naam net na je geboorte. Na je dood wordt de getatoeëerde huid vervolgens omgetoverd tot een boek (ja, een boek van mensenhuid dus). Aan de hand van de tatoeages wordt bepaald of je een waardig leven hebt geleid en je geliefden je boek mee mogen nemen, of dat je boek verbrand wordt en je geen verlossing zal vinden.

Leora heeft net haar vader verloren en wacht nu met haar moeder op de ceremonie die zal bepalen of haar vader een waardig leven heeft geleid. Tegelijkertijd studeert Leora af en gaat ze in de leer bij een tatoeëerder om Inker te worden. Leora zal hierdoor een van de eerste vrouwelijke Inkers worden. Persoonlijk vond ik Leora niet een heel spannend karakter hebben. Ze valt het best te omschrijven als een slim maar verder doodnormaal meisje. Een doodnormaal meisje in een bijzondere situatie, dat wel. Al snel blijken er namelijk dingen niet te kloppen en komt heel Leora’s leven op z’n kop te staan.

Is het verhaal van Ink heel uniek? Nee, dat denk ik niet. Maar het heeft zeker iets. Alice Broadway gebruikt allerlei bekende ingrediënten om haar verhaal kleur te geven en dat pakt verrassend goed uit. De wereld die ze verzonnen heeft, intrigeerde me enorm en is bovendien goed uitgewerkt. Niet alleen door de uitleg over de tatoeages en wat daarmee gebeurt, maar ook door de legendes en verhalen (gebaseerd op sprookjes die we allemaal kennen) die Ink verrijken.

Ik had tijdens het lezen geen idee welke kant het plot op zou gaan. De uiteindelijke richting wist me te verrassen: de plotwending bleek net iets anders in elkaar te zitten dan ik gedacht had. Gelukkig maar, want dat én de badass actie van Leora op de allerlaatste pagina maakt me héél nieuwsgierig naar het vervolg.

Ink wist me dus op een positieve manier te verrassen. Of het dé nieuwe Young Adult sensatie wordt, weet ik niet. Lang niet alle elementen waren namelijk even origineel. Maar Ink wist me absoluut te boeien met haar unieke wereld, de onverwachte wendingen en de climax aan het einde van het boek. En zeg nou zelf, alleen al vanwege die cover is het de moeite waard om het boek een kans te geven!

Ink | Alice Broadway | ISBN 9781407172842 | Scholastic | 390 pagina’s |  Goodreads