Kill the Boyband – Goldy Moldavsky

Kill the Boyband – Goldy Moldavsky

Dacht je bij het lezen van de achterflap van Kill the Boyband een raar boek te pakken te hebben? Ja? Nou, dat klopt. Dit boek is echt op het gestoorde af: van de obsessieve hoofdpersonages tot aan de bizarre gebeurtenissen die erin voorkomen. De eerste keer dat ik erin begon had ik nogal een valse start. Hoewel ik de humor wel kon waarderen, wist het verhaal me niet te grijpen. Bij mijn tweede poging ging het gelukkig een stuk beter.

Allereerst moet je weten dat het niet de bedoeling was dat het zo zou lopen. We wilden alleen bij hen in de buurt komen.
Daarom boekten we een hotelkamer in het hotel waar ze zaten.
We waren niet van plan een van hen te ontvoeren. Zeker niet de stomste van het stel.
Maar we hadden hem in handen – en zijn kamersleutel, zijn telefoon en zijn geheimen.
Wat daarop volgde was niet gepland. Ik zweer het…

Vier meisjes ontvoeren per ongeluk hun minst favoriete jongen uit hun favoriete boyband. Het begint als een grap, maar het loopt al snel uit de hand…

Dit boek ademt fangirl. En dan bedoel ik echt de obsessieve ik-heb-er-alles-maar-dan-ook-echt-alles-voor-over-om-mijn-idool-te-ontmoeten fangirls. Fangirls die uren, nee dágen, in de rij staan om een glimp van hun favo band op te vangen. En dit boek? Dat onderstreepte zo’n beetje elk (negatief) vooroordeel dat ik over obsessieve fangirls heb – vooroordelen die ongetwijfeld niet op zullen gaan voor een groot gedeelte van real life fangirls. Dit boek moet je daarom zeker niet al te serieus nemen.

Kill the Boyband gaat over vier meisjes, bijeengebracht door hun grote liefde: de Ruperts, en het bizarre avontuur dat ze (wel of niet, wie zal het zeggen) meegemaakt zouden hebben. Behalve hun liefde voor dezelfde band hebben de vier eigenlijk niks gemeen. Zo is Apple een dik, geadopteerd meisje met rijke ouders die alles voor haar kopen, is Isabel een duister meisje met banden in het criminele milieu en de eigenaresse van de populairste fanwebsite over The Ruperts, is Erin de queen bee met een groot geheim en doet onze verteller zichzelf overkomen als een onschuldige fangirl die het heus allemaal niet zo gewild had, maar door peer pressure in alle gebeurtenissen meegezogen werd. Ik had een beetje moeite met de manier waarop er allerlei typetjes werden neergezet in dit boek. Vooral Apple, die niet alleen behoorlijk wat fat-shaming over zich heen krijgt (een echte no-go, als je het mij vraagt), maar ook overkomt als een ruggengraatloze gestoorde freak door de dingen die ze doet.

De ondertitel van dit boek luidt: Hoe dun is de lijn tussen fan en freak? In dit boek? Héél dun, kan ik je vertellen. Het begint er al mee dat de protagonist (die steeds weer een andere naam gebruikt) zegt dat dit verhaal absoluut geen fanfic is, maar waargebeurd. Ik quote: “Dat je in het nieuws een andere versie van de gebeurtenissen hebt gehoord, wil nog niet zeggen dat mijn verhaal niet klopt.” Aan de ene kant intrigeerde het verhaal me hierdoor enorm. Is wat ik lees nu wel of niet echt gebeurd? Aan de andere kant vind ik het allemaal een beetje creepy. Er gebeuren zó ontzettend veel absurde dingen in het verhaal – en dan vaak ook nog dingen die echt niet door de beugel kunnen – dat het bijna ongeloofwaardig is. Toch wist Goldy Moldavsky ook een menselijke kant van de meiden te schetsen, waardoor ik het moeilijk vond ze alle vier compleet af te schrijven.

Een lastig boek dus, Kill the Boyband. Alles eraan was over the top, met hier en daar een donker randje. De donkere humor maakte me regelmatig aan het lachen, maar de gebeurtenissen, die van kwaad tot erger gingen, vond ik op een gegeven moment een beetje té worden. Het einde vond ik dan wel weer goed gedaan, omdat ik op dat moment weer bewust herinnerd werd aan de onbetrouwbaarheid van de verteller en alle krankzinnige gebeurtenissen daardoor weer in perspectief gezet werden. Maar of het avontuur van de vier Ruperts-fans ‘echt’ is gebeurd, of slechts het product is van de overmatige fantasie van een obsessieve fan, dat zullen we nooit weten.

Kill the Boyband | Goldie Moldavsky | ISBN 9789025872250 | Young & Awesome
226 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar

6 gedachten over “Kill the Boyband – Goldy Moldavsky