Ik las ‘Disruptor’ (#3) – Arwen Elys Dayton

Daar is ie dan! Het slotstuk van een – in mijn ogen – behoorlijk ondergewaardeerde trilogie. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik destijds met lage verwachtingen aan Seeker begon, omdat het boek bij anderen tegenviel. Ik bleek het juist geweldig te vinden en vond het tweede deel, Traveler, zelfs nog beter. Ik had daarom hoge verwachtingen van de afronding van het verhaal van Quin, Shinobu en John.

Quin is haar leven lang door haar vader gebruikt als pion. Ze werd opgeleid om te doden en gemanipuleerd om de macht van haar vader te garanderen. Inmiddels is ze ontsnapt uit dat leven, maar zit ze opnieuw gevangen in een eeuwenoud complot. Het duistere plan dat generaties geleden is gesmeed, bereikt nu het hoogtepunt. De geest van haar beste vriend Shinobu is beschadigd, de Jonge Vrees werkt samen met Quins vijand John, en de bloeddorstige Wakers worden gewekt en verzameld. Er is niets dat de kracht van de tijd kan stoppen. Maar Quin laat zich niet langer als pion gebruiken. Quin is een Zoeker. Zij zal de wraak van het verleden en de vijanden onder ogen komen om zichzelf en degenen van wie ze houdt te redden, of ze zal sterven.

Gedurende Disruptor merkt Quin op dat het verhaal van de Zoekers net een legende lijkt. Zo voelt deze trilogie voor mij ook een beetje. De wereld en geschiedenis van de Zoekers voelt allemaal zo goed uitgedacht aan dat ik herhaaldelijk het idee had dat ik over de geschiedenis van een eeuwenoud volk las. Een geschiedenis waarvan ik maar geen genoeg kan krijgen. Arwen Elys Dayton heeft goed nagedacht over alle elementen en dat is in dit slotstuk te merken. Alle beetjes informatie sluiten namelijk weer naadloos op elkaar aan.

We krijgen de ontknoping mee vanuit drie verschillende verhaallijnen, die elk een ander onderdeel van het grote geheel vertellen. Of dat nu het heden of het verleden betrof, alles vond ik even interessant om mee te maken. Hoewel de drie hoofdpersonen allen hun eigen pad volgen, weet Arwen Elys Dayton deze paden op natuurlijke wijze weer bijeen te brengen voor een finale vol adrenaline en vuurwerk.

Ik was echt verrast door bepaalde plotwendingen en had meerdere keren zelfs de neiging om de eerste twee delen er nog eens bij te pakken om te zien of ik hints over het hoofd gezien had. Had ik deze uitkomst al kunnen zien aankomen? Ik vraag het me af. Ook introduceert Arwen Elys Dayton een nieuw personage dat de sleutel blijkt te zijn tot alle geheimen en mysterie die nog rond de Zoeker geschiedenis hing. Dit heeft ze op natuurlijke wijze in het verhaal verwerkt, waardoor het niet overkwam als een enorme info-dump. Sterker nog, zo ongeduldig als ik was wilde ik zelf soms dat de ontrafeling sneller zou gaan.

Ik was dan blij dat Disruptor het tempo, de actie en het niveau van de eerdere delen wist vol te houden. Ik blijf de Seeker-serie mateloos fascinerend vinden, zeker nu ik weet hoe de vork in de steel blijkt te zitten. Alle verhaallijnen kwamen aan het einde bijeen in een enorme climax, eentje die ervoor zorgde dat ik ademloos en vol adrenaline de pagina’s omsloeg. Al met al vormde Disruptor dus een heel fijn einde van een fascinerende serie!

Seeker (#1)
Traveler (#2)

Disruptor | Arwen Elys Dayton | ISBN 9789000332496 | Van Goor | 320 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar

Eén gedachte over “Ik las ‘Disruptor’ (#3) – Arwen Elys Dayton

1. Ik vond Disruptor ook echt fantastisch! Zeker wanneer alle verhaallijnen bij elkaar komen werd ik echt gek van enthousiasme. Zeker een geweldige afsluiter van deze trilogie! Fijn dat jij er ook zo van hebt genoten Thyrze! 🙂