Ik las ‘De hamer van Thor’ (#2) – Rick Riordan

Tijd voor het tweede deel van de Magnus Chase en de goden van Asgard serie! Hoewel ik even moest wennen aan het eerste deel, Het verdoemde zwaard, kregen Magnus Chase, zijn vrienden en de wat ruwere Noordse mythologie al snel een plekje in mijn hart. Met hoge verwachtingen op naar deel twee dus!

Thors hamer is wéér weg. De dondergod heeft de vervelende gewoonte om zijn wapen – het machtigste in de Negen Werelden – op de verkeerde plek te leggen. Maar deze keer is het niet gewoon kwijt, het is in de handen van de vijand gevallen. Als Magnus Chase en zijn vrienden de hamer niet snel kunnen terughalen, zullen de sterfelijke werelden machteloos zijn tegen een woeste aanval van reuzen. Ragnarok zal beginnen. De Negen Werelden zullen branden. Helaas is de enige die kan bemiddelen in een deal om de hamer terug te krijgen, Thors grootste vijand: Loki. En de prijs die hij voor zijn bemiddeling wil, is heel erg hoog…

In De hamer van Thor wordt Magnus opgezadeld met hetzelfde probleem als hij in Het verdoemde zwaard moest oplossen: de lompe Thor is zijn hamer kwijt. Al een tijdje. Sterker nog, hij blijkt niet slechts kwijt, maar gestolen te zijn. Om te voorkomen dat Ragnarok begint nu een van de belangrijkste wapens weg is, moeten Magnus en zijn vrienden ervoor zorgen dat ze de hamer vóór die tijd weer terug hebben. Interessant genoeg vond ik het grootste gedeelte van dit boek echter niet zozeer om Thor en zijn hamer gaan (al was dat uiteraard wel het einddoel). De hamer van Thor draait namelijk voor het grootste gedeelte om niemand minder dan Loki.

En Loki zou Loki niet zijn als hij niet aardig wat slechts in de zin heeft. Ik vond het geweldig dat Rick Riordan heeft besloten deze god centraal te zetten in De hamer van Thor omdat Loki met zijn dubbele agenda sowieso zou zorgen voor onverwachte wendingen en ik benieuwd was naar zijn uiteindelijke motieven.

Magnus en zijn vrienden moeten op wederom een nieuwe queeste om de voorwerpen te bemachtigen die Loki eist voor zijn hulp. Waar we in het eerste deel meer te weten kwamen over waar Blitzen vandaan komt, is in De hamer van Thor een deel van de queeste gewijd aan de achtergrond van Heartstone. Ik ben blij dat Rick Riordan aandacht besteed aan het uitdiepen van beide bijpersonages. Zowel Blitzen als Hearthstone nemen een belangrijke plaats in in het leven van Magnus. Door de achtergrondverhalen van beide personages in de queeste te verwerken voelt het echt als een verrijking van het toch al rijke verhaal.

De hamer van Thor zit namelijk weer barstensvol gebeurtenissen. De ene nog gekker dan de ander. En toch klopt het gewoon. Halverwege dit boek had ik het gevoel al een volledig verhaal gelezen te hebben, zoveel komt er langs. En toch bleef ik maar meer willen en nam ik alle voor mij nieuwe mythologische verhalen gretig in me op. Ondanks dat Rick Riordan een vrij vast stramien aanhoudt (in elk boek zit immers een queeste) vervelen ze nooit. Sterker nog: telkens kijk ik weer uit naar de verhaallijnen en gebeurtenissen die hij heeft weten te verzinnen aan de hand van talloze mythologische verhalen en karakter.

Kortom, ik ben en blijf enorm fan van de boeken van Rick Riordan. Ook De hamer van Thor is weer een fantastische toevoeging aan zijn inmiddels behoorlijk omvangrijke oeuvre, propvol avontuurlijke queesten, onverwachte wendingen, krachtige vriendschappen en zeer menselijke goden. Op naar het derde deel!

Het verdoemde zwaard (#1)

De hamer van Thor | Rick Riordan | ISBN 9789000345472 | Van Goor | 432 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar