Ik las ‘Hof van vleugels en verwoesting’ (#3) – Sarah J. Maas

Hof van vleugels en verwoesting is misschien wel de meest geanticipeerde Young Adult van 2017. Voor mij in elk geval wel. Al sinds dat allesverwoestende einde van Hof van mist en woede kon ik niet wachten tot ik het derde deel in mijn handen had. Een beetje huiverig was ik wel. Zou Hof van vleugels en verwoesting wel aan de bizar hoge verwachtingen kunnen voldoen die Hof van mist en woede had gecreëerd?

Feyre heeft haar metgezel Rhysand verlaten en is teruggekeerd naar het Lentehof. Ze is vastbesloten informatie te verzamelen over Tamlins plannen en die van de koning van Hybern, die Prythian wil overheersen. Maar ze moet een dodelijk spelletje spelen om Tamlin te misleiden – één misstap betekent het einde, niet alleen van Feyre, maar van haar hele wereld.
Als de oorlog uitbreekt, moet Feyre beslissen wie van de oogverblindende en dodelijke Edelheren ze kan vertrouwen. Ze zal op onverwachte plekken naar bondgenoten moeten zoeken. Maar terwijl immense legers de macht proberen te grijpen, woedt de grootste strijd in haar hart.

Misschien net niet helemaal, maar dit slotstuk kwam wel gevaarlijk dichtbij. Wat vond ik het weer geweldig om in de wereld van Feyre en Rhysand te kunnen duiken! De focus ligt in Hof van vleugels en verwoesting minder op de romantiek tussen Feyre en Rhysand (al is die romantiek zeker wel aanwezig!), maar meer op de aanloop naar de strijd en de veldslag tegen de koning van Hybern zelf. Zo leren we de Edelheren van de andere hoven kennen en komen ook een aantal van die hoven zelf voorbij. Ook de zussen van Feyre hebben een grotere rol en daarnaast zorgen een aantal bijpersonages uit de eerdere delen voor onwaarschijnlijke bondgenootschappen. Ik vond het fantastisch.

Ik ben gewoon zo verliefd op Feyre en Rhysand en de relatie die zij hebben. Er zit zoveel vertrouwen en gelijkheid in hun relatie, het is zoveel volwassener dan je in de meeste boeken uit hetzelfde straatje ziet. Natuurlijk hebben ook zij hun ups en downs, maar door het wederzijdse respect en vertrouwen komen ze er altijd weer uit. Liefde voor die twee!

Ook de rest van de personages, hetzij menselijk, hetzij iets minder menselijk, zijn ontzettend geloofwaardig neergezet. Zeker waar het de vriendenkring van Rhysand en Feyre betreft: de dynamiek in die groep, de onvoorwaardelijke band die ze met elkaar deelden… ik ben echt verliefd geworden op de personages uit deze serie.

Uiteraard eindigt het boek met de bloedstollende eindstrijd waar ik enorm voor vreesde en die me aan het boek gekluisterd hield. Het is bijna niet te geloven, gezien het feit dat Hof van vleugels en verwoesting ruim 600 pagina’s dik is, maar ik heb het boek binnen 24 uur uitgelezen. Ik kon gewoon niet stoppen, zó zat ik in het verhaal (en voor wie het wil weten: ja, mijn hand en pols waren compleet dood toen ik het boek uit had, maar hé, worth it).

Eigenlijk wilde ik niet dat het zou eindigen en tegelijkertijd wilde ik juist heel graag het einde weten. Tot op het laatste moment wist Sarah J. Maas me in een duizelingwekkende achtbaan te houden, vol hartverzakkingen, adrenaline en emoties die alle kanten op schoten. Serieus, deze serie is alles. Iedereen zou deze boeken gelezen moeten hebben. Echt, lees het!

Hof van doorns en rozen (#1)
Hof van mist en woede (#2)

Hof van vleugels en verwoesting | Sarah J. Maas | ISBN 9789000349869