Ik las ‘IJs als vuur’ (#2) – Sara Raasch

Oh wat was ik fan van Sneeuw als as! De wereldbouw, de personages, de absoluut kwijlwaardige cover… Ik keek ontzettend uit naar het tweede deel! Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten om te ontdekken hoe Meira’s verhaal verder gaat in IJs als vuur.

Sinds Winter is bevrijd van de kwaadaardige koning Angra, en Meira koningin is geworden staat ze voor nieuwe problemen en grote dilemma’s. Om haar schuld in te lossen bij de koning van Cordell, moet ze de mijnen van Winter opnieuw ontsluiten. Daarbij stuit ze op de verloren gegane kloof van magie. Ze beseft meteen dat deze ontdekking niet alleen Winter maar zelfs de hele wereld in gevaar kan brengen. Het liefst wil ze dat de geheimen van de kloof verborgen blijven, maar dat lijkt onmogelijk met een tegenstander die maar op één ding uit is: macht…

IJs als vuur bevat minder actie dan Sneeuw als as deed, maar minstens zoveel avontuur doordat we veel meer van de wereld te zien krijgen. Het gebrek aan actie werd bovendien goed gemaakt door de ontwikkelingen die de personen doormaken.

IJs als vuur wordt verteld vanuit het perspectief van zowel Meira als Mather. Niet alleen blijkt deze verdeling later in het boek handig te zijn, ook tijdens het begin vond ik het al een fijne keuze. Waar Meira van ‘bovenaf’ op de wereld kijkt nu ze koningin is, voelt Mather voor mij namelijk als de stem van Winter zelf – van de ‘gewone’ mens. Een stem die ik bovendien graag wilde horen.

Zowel Meira als Mather worstelen behoorlijk met de nieuwe positie die ze na de ontwikkelingen in Sneeuw als as bekleden. Mather moet enorm wennen aan het feit dat hij nu de ‘ooit-koning’ is. Logisch, want ineens staat hij niet meer aan het roer van een volledig rijk en moet zij zichzelf opnieuw uitvinden. Ik had enorm met hem te doen, vooral ook omdat hij niet altijd met evenveel respect behandeld wordt nu hij van zijn troon ‘gevallen’ is.

Meira worstelt ook, maar dan met haar nieuwe positie als koningin, een rol die ze eigenlijk niet zo ziet zitten. Ze wil namelijk het liefst alleen maar zichzelf zijn en zich vol in de strijd kunnen storten. In plaats daarvan moet ze nu van de zijlijn toekijken terwijl anderen het echte werk doen. Waar Meira in Sneeuw als as al een enorme groei doormaakte, staat ze in IJs als vuur zeker niet stil, maar blijft ze groeien  – gelukkig maar!

Winter is nu vrij van Lente, maar dat betekent niet dat het koninkrijk zelfstandig is. Cordell zit Winter nu namelijk op de nek en houdt ze aan een kort lijntje. De vondst van de Kloof van magie is dan ook de aanleiding voor een reis naar meerdere nieuwe koninkrijken. IJs als vuur is daarom veel meer een politiek spelletje, maar wel eentje die continu interessant blijft. Zeker omdat je de koninkrijken samen met Meira ontdekt en ik me bovendien erg begaan voelde met Meira en haar vertrouwelingen. Een zoektocht zorgde bovendien voor een fijne avontuurlijke toevoeging aan het verhaal.

Hoewel ik Sneeuw als as toch iets beter vond, is IJs als vuur een waardig vervolg. De focus ligt bij IJs als vuur net iets meer op diepgang en ontwikkeling van de personages en de wereldbouw als op actie en spanning. Sara Raasch weet me al sinds deel één enorm bij het verhaal te betrekken en tot nu toe vind ik deze serie daarom echt fantastisch. De onthullingen aan het einde beloven veel goeds voor het derde en laatste deel van deze trilogie, die gelukkig over een paar maanden al in het Nederlands zal verschijnen. Ik heb er nu al heel veel zin in!

Sneeuw als as (#1)

IJs als vuur | Sara Raasch | ISBN 9789402725001 | HarperCollins | 416 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar