Liefde & gelato – Jenna Evans Welch

Liefde & gelato – Jenna Evans Welch

Liefde en GelatoOp zoek naar een zomers boek om te lezen tijdens een (hopelijk) warme, zonnige nazomer? Of ben je al die regenachtige en grijze dagen zo zat dat je liever nu alvast de zon opzoekt in een boek? Liefde & gelato leek me nou een perfect boek om het zomergevoel op te roepen, voor welke reden dan ook. Of mijn verwachting ook daadwerkelijk uit kwam?

Lina brengt de zomer door in Toscane, maar aanvankelijk is ze niet erg in de stemming voor de Italiaanse zon en het prachtige landschap. Eigenlijk is ze er alleen maar omdat het haar moeders laatste wens was dat ze naar Italië zou gaan om haar vader te leren kennen. Maar welke vader laat nou zestien jaar lang niets van zich horen? Alles wat ze wil is zo snel mogelijk weer naar huis gaan.

Maar dan krijgt ze een dagboek in handen, waarin haar moeder schrijft over haar tijd in Italië én haar geheime liefde. Vanaf de eerste pagina is Lina gefascineerd en wil ze de geheimen van het dagboek ontrafelen. Daarvoor heeft ze wel wat Italiaanse hulp nodig. Enter buurjongen Lorenzo…

Nou, dat deed het zeker! Jenna Evans Welch heeft met Liefde & gelato een perfect, zomers verhaal neergepend. Ze voert je mee naar Italië, langs allerlei bezienswaardigheden en de meest fantastische ijssmaken in de schattigste zaakjes in Florence. De schrijfstijl van Jenna Evans Welch is dan ook heel beeldend en leest lekker weg. Het tempo van het verhaal is vlot en wordt hierdoor nergens saai, maar gelukkig weet Jenna Evans Welch ook diepgang in haar verhaal te verweven.

Een groot element in Liefde & gelato is het dagboek dat Lina krijgt als ze bij haar vader in Toscane arriveert. Het dagboek behoort toe aan haar moeder en is geschreven in de tijd dat haar moeder in Florence woonde. Het dagboek vormt de leidraad van Lina’s avonturen en maakt het verhaal net even iets bijzonderder. Lina’s moeder had een hoop geheimen en Lina krijgt dan ook een heel andere kant van haar te zien, eentje waarvan ze het bestaan nooit geweten heeft.

Lina was een aangenaam personage om over te lezen. Haar nuchtere en hilarische kijk op de wereld spatte van de bladzijdes af. Toch was er ook een moment waarop ik allang uitgevogeld had hoe een bepaalde situatie in elkaar stak, maar Lina er nog lang over deed om dat te ontdekken. Dat vind ik altijd zo jammer. Gelukkig bleek diezelfde situatie toch weer net iets anders in elkaar te steken dan ik had verwacht, waardoor Jenna Evans Welch me onverwachts toch nog wist te verrassen. Hoera voor goed in elkaar gezette ontknopingen!

Liefde & gelato is een heerlijke reis naar Italië, vol vriendschap, ontdekkingstochten, lekkere ijsjes én natuurlijk de nodige romantiek. De gebeurtenissen spreken enorm tot de verbeelding en maken dit boek tot een heerlijk zomers boek met een spannend tintje.

4.5

Liefde & gelato | Jenna Evans Welch | ISBN 9789402714302 | HarperCollins | 320 pagina’s | Goodreads

Eén gedachte over “Liefde & gelato – Jenna Evans Welch