Maresi – Maria Turtschaninoff

Maresi – Maria Turtschaninoff

Nadat Ellis in augustus vorig jaar haar recensie over Maresi in de vorm van een liefdesbrief goot, was mijn interesse in dit boek gewekt. Dat Ellis besloot een liefdesbrief aan de hoofdpersoon te schrijven, moest wel betekenen dat het boek in elk geval íets bijzonders had, toch? Zodoende bleef Maresi in mijn gedachten rondspoken. Toen ik het eind vorig jaar bij de ‘nieuw’ sectie van de bibliotheek zag liggen, besloot ik het daarom mee te nemen.

Maresi is novice in het Rode Klooster op het eiland Menos, een plaats waar mannen niet mogen komen. Net als vele andere meisjes is ze gevlucht voor honger, vervolging en onderdrukking. In het Klooster heeft ze een nieuw thuis gevonden, waar ze ontdekt waar haar hart ligt: bij kennis en boeken.
Op een lentemorgen komt een jong meisje aan op het eiland: Jai. Ze is op de vlucht voor haar vader. In haar kielzog brengt ze gevaar en verschrikking mee. Iedereen in het Klooster wordt op de proef gesteld, maar niemand meer dan Maresi.

Al vanaf de eerste bladzijde wordt duidelijk dat Maria Turtschaninoff gekozen heeft voor een bijzondere aanpak. Hoofdpersoon Maresi schrijft in dit boek namelijk haar verhaal op, opdat het bewaard zal blijven. Hierdoor heb je direct het gevoel dat je een eeuwenoud verhaal aan het lezen bent. Dat je iets belangrijks, iets bijzonders, in je handen hebt. Mijn aandacht was direct getrokken.

Ik vond het fijn om te lezen over Maresi. Ze is in het klooster komen te wonen omdat haar ouders geen geld hadden om alle kinderen bij haar thuis eten te geven. Hoewel ze haar familie mist, houdt ze enorm van het klooster en alles wat het haar brengt. Zo is ze gek op kennis en boeken. Maresi is een enorm levendig personage. Ze weet haar gevoelens prachtig op papier te zetten en kwam echt tot leven.

Toch bleef Maresi voor mijn gevoel verder een beetje op een afstand. Ik had helaas niet het gevoel midden in het verhaal te zitten. Wellicht dat dit juist komt door de bijzondere manier waarop het verhaal is opgetekend. Hier en daar bleef Maresi’s verhaal een beetje vaag, ongrijpbaar. Dit zorgde er wel voor dat ik het verhaal continu mysterieus en mystiek bleef vinden.

Maresi is geen dik boek. Het heeft nog geen 200 pagina’s. Ik dacht daardoor dat ik het boek zo uit zou hebben, maar dat viel me nog vies tegen. Maresi is geen boek dat je zo even tussendoor leest. Het leest langzaam, maar niet op een vervelende manier door de unieke en tijdloze schrijfstijl.

Maria Turtschaninoff is erin geslaagd dit verhaal tot iets tijdloos te maken. Desondanks was er toch iets waardoor het me niet helemaal in z’n ban wist te krijgen. Waardoor het verhaal op een afstandje bleef hangen. Dit neemt niet weg dat ik Maresi wel een heel mooi, vrij en bijzonder verhaal vond om te lezen.

Maresi | Maria Turtschaninoff | ISBN 9789044826821 | Clavis | 173 pagina’s | Goodreads