Misschien ooit – Colleen Hoover

Misschien ooit – Colleen Hoover

Misschien ooit

Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgt, maar vrijwel alles wat Hoover aanraakt, verandert in goud. In elk geval waar het haar boeken betreft. Ik heb tot nu toe nog geen enkel boek van haar gelezen dat me niet wist te overdonderen, waar ik niet als een blok voor viel. De verwachtingen bij Hoovers boeken liggen dus hoog. Kon Misschien ooit aan mijn verwachtingen voldoen?

Er zijn van die momenten waarop het leven niet gaat zoals je had gehoopt. Daar kan Sydney over meepraten. Op de avond van haar tweeëntwintigste verjaardag belandt ze met een gebroken hart in de binnentuin van het appartementencomplex waar ze woont. Ze is er net achter gekomen dat haar vriend het met een ander doet. Dat is dus einde relatie. Punt.

Sydney komt door een samenloop van omstandigheden terecht in een appartement aan de andere kant van de binnentuin. Daar woont ook Ridge, een singer-songwriter met een writer’s block. Met Sydneys hulp lukt het hem langzamerhand om weer liedjes te schrijven. Hun creativiteit bloeit op, en daarmee ook hun gevoelens voor elkaar. Maar Ridge heeft al een vriendin. Het kan dus niets worden tussen hem en Sydney. Of misschien toch, ooit?

Het antwoord hierop is (gelukkig!) volmondig ja. Met Misschien ooit heeft Hoover het weer geflikt. Iets wat ik enorm knap vind, aangezien het boek zich toch rondom het thema vreemdgaan afspeelt – en ik daar niet bepaald positief tegenover sta. Toch wisten Ridge en Sydney me compleet in te pakken. Ik vond beide personages erg charismatisch – ik mocht ze allebei meteen. Ook strijden ze enorm tegen hun gevoelens omdat ze weten dat het fout is, iets dat ik alleen maar kan bewonderen.

Colleen Hoover heeft me met haar schrijfstijl weer compleet in weten te pakken. Ze schrijft vloeiend, uitnodigend en enorm meeslepend. Ik vond de weergave van de dialogen in Misschien ooit ontzettend bijzonder. De manier waarop Hoover dit heeft aangepakt – en de reden achter deze keuze – maken het boek extra uniek.

Een andere reden waarom ik dit boek zo ontzettend goed vind, is dat ik op den duur enorm met mezelf in conflict kwam. Ik shipte Sydney en Ridge enorm, maar tegelijkertijd vond ik Ridge’s vriendin Maggie ook echt een schat van een meid. Haar gun je een situatie als deze totaal niet. Ook de bijpersonages speelden ieder hun eigen rol en hadden echt een functie binnen het verhaal. Hoover wist tijdens het lezen enorm met mijn emoties te spelen: het boek is één grote achtbaan.

Naast liefde is ook muziek een van de hoofdthema’s in dit boek. Ik heb wel vaker een boek gelezen waarin songteksten in voorkwamen. Meestal kon ik hier vrij weinig mee: het zijn slechts woorden op papier. Hoover heeft hier echter iets op bedacht: samen met Griffin Peterson heeft ze alle nummers die in het verhaal voorkomen daadwerkelijk geproduceerd. Deze nummers zijn dan ook gratis te beluisteren en geven echt een extra dimensie aan het verhaal. Ik luister normaal nooit muziek tijdens het lezen, maar hier paste het perfect. Ook staat er op de website van uitgeverij Zomer & Keuning nog een epiloog.

Kortom, ik heb eigenlijk vrij weinig negatiefs te zeggen over dit boek. Misschien ooit is een hartverscheurend mooie New Adult die een stortvloed aan emoties bij me heeft losgemaakt. Ik kan maar één ding zeggen: Colleen Hoover did it again.

5

Misschien ooit | Colleen Hoover | 9789401905770 | Zomer & Keuning | 384 pagina’s | Goodreads

3 gedachten over “Misschien ooit – Colleen Hoover