Ontworteld – Naomi Novik

Ontworteld – Naomi Novik

Ontworteld

Ontworteld is een boek dat ik kocht na hele positieve reacties van anderen gehoord te hebben. Ik vind de kaft heel bijzonder. Hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer details ik zie en hoe sprookjeachtiger ik de cover vind overkomen. Hij past voor mij bovendien ontzettend goed bij de sfeer van het verhaal. En wat is het boek dik! Tijdens het lezen merkte ik, afgezien van vermoeide armen, totaal niet dat ik zo’n enorm boek aan het lezen was. Sterker nog: na de laatste pagina vond ik het jammer dat het boek uit was.

Ontworteld is het verhaal over een volk dat vertrouwt op een kille tovenaar als beschermer tegen het gevaarlijke Woud. Maar deze man vraagt een enorme prijs: een jonge vrouw die hem tien jaar moet dienen, een lot haast net zo verschrikkelijk als in het Woud terechtkomen.

Het volgende keuzemoment nadert en de jonge Agnieszka is bang. Ze weet – iedereen weet – dat de tovenaar haar beste vriendin Kasia zal nemen: de mooie, sierlijke, dappere Kasia, die alles is wat zij niet is. Maar Agnieszka vreest de verkeerde dingen. Want het is niet Kasia die de tovenaar kiest…

Ik ben gek op mythologie, op sprookjes en op het Oost-Europese folklore sfeertje. Ontworteld geeft je constant het gevoel dat je midden in een sprookjesboek bent beland. Ik zag de eeuwenoude vallei met de kleine, ouderwetse dorpjes zo voor me, evenals het donkere, vervloekte bos en de hoge toren waarin de Draak zich verschuilt. Ik voelde de magie gewoon door de pagina’s stromen. Een heel bijzondere ervaring! Naomi Novik heeft dan ook een hele fijne schrijfstijl. Ze wist me met gemak mee te te voeren het verhaal in. Voor ik het wist keek ik iedereen die me probeerde te storen met een boze blik aan. Ik wilde me echt niet van de pagina’s losrukken.

Agnieszka is een prettig personage om over te lezen. Ik vond het vooral fijn dat ze een gewoon dorpsmeisje was, inclusief angsten, dromen en fouten. De ontwikkeling die ze tijdens het boek doormaakt vond ik heel mooi. Novik heeft bovendien van al haar bijpersonages ook goed gevormde karakters gemaakt, denk aan de mooie en dappere Kasia en de ondoorgrondelijke Draak. Wat ze vooral heel knap heeft gedaan is dat niemand honderd procent goed of fout is. De goede en de slechte mensen niet. Ja, er zitten zeker bad guys in dit boek, maar de slechteriken in haar verhaal zijn niet slecht om het slecht zijn. Ze zijn gevormd door bepaalde gebeurtenissen, bepaalde keuzes die ze een kant opgeleid hebben.

Ik heb me tijdens het lezen geen moment verveeld. Ik vond het prettig dat Novik ervoor heeft gekozen om gebeurtenissen niet te overhaasten, om Agnieszka in het begin fouten te laten maken en langzaam te laten groeien. Op deze manier werd het verloop van het boek heel natuurlijk. Er is ook sprake van liefde in het boek, maar dat is subtiel in het verhaal verweven en speelt een ondergeschikte rol.

Ik voelde gedurende het verhaal constant de magie van de pagina’s sijpelen. Het verhaal was meeslepend en spannend en het plot zit ontzettend goed in elkaar. Ik vond de uiteindelijke ontknoping echt prachtig. Ontworteld is een afgerond verhaal en laat je dan ook tevreden achter. Toch heeft Novik heel slim hier en daar een deurtje opengelaten zodat een heel eventueel vervolg wel mogelijk is. En daar hopen we natuurlijk op!

5

Ps. Wist je dat de filmrechten van dit boek al verkocht zijn?

Ontworteld | Naomi Novik | 9789024569670 | Luitingh-Sijthoff | 512 pagina’s | Goodreads