Onverschrokken (#1) – Lesley Livingston

Onverschrokken (#1) – Lesley Livingston

Een boek over badass vrouwelijke gladiatoren in het oude Rome? Count me in! Onverschrokken van Lesley Livingston stond héél hoog op mijn MOET-IK-SOWIESO-LEZEN lijstje. En wauw, de inhoud is echt net zo fantastisch als de stoere cover en nieuwsgierig makende flaptekst doen vermoeden.

Fallon is de dochter van een Germaanse koning, de zus van de legendarische strijder Sorcha en lid van de Cantii-stam, de gezworen vijand van Julius Caesar. Toen Fallon jong was vielen Caesars troepen haar land binnen en stierf haar zus op het slagveld.

Op de avond van haar zeventiende verjaardag wil Fallon niets liever dan in Sorcha’s voetstappen treden door een plek te verdienen in het Cantii-leger. Maar daar krijgt ze de kans niet voor… Ze wordt gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept naar Rome, waar ze terechtkomt op een school voor vrouwelijke gladiatoren. Ze zal moeten vechten voor haar eer en haar leven en haar lot ligt vanaf dan in de handen van niemand minder dan Julius Caesar.

Wat een fantastisch boek is dit! Fallon is het type meisje waar ik heel graag over lees. Ze is stoer, heeft een eigen willetje en enorm veel doorzettingsvermogen, maar toont zich ook kwetsbaar. Wat ik bovendien heel fijn vond is dat Fallon weliswaar een prinses is, maar dit voor haar karakter niet uitmaakt. Ze doet niet uit de hoogte en mekkert ook niet constant over haar prinsessenstatus. Ze is een krijger in hart en nieren en niemand kan haar klein krijgen. Echt een voorbeeld dus!

En het verhaal zelf was al even geweldig. Ik genoot zo van, nou, alles eigenlijk. Het plot zat vol avontuur, vol spanning, vol gevechten en nieuwe vriendschappen, vol gevaar en onverwachte wendingen. Er was geen moment waarop ik het boek saai vond of gemakkelijk weg kon leggen. Fallon maakt een enorme reis en komt van de ene nieuwe – en gevaarlijke –  situatie in de ander terecht waardoor ze zich blijft ontwikkelen.

De wereld die Lesley Livingston gecreëerd heeft, sprak enorm tot de verbeelding. Nou ben ik absoluut geen expert op het gebied van geschiedenis (maar dan ook echt niet), maar voor mijn gevoel klopte het helemaal. Ik waande me volledig in het thuisland van Fallon, waar zij als prinses van haar stam woont. Ik waande me in het machtige, luidruchtige en volle Rome en in de indrukwekkende Ludus, het gladiatorenkamp waar Fallon uiteindelijk terecht komt.

De gladiatoren (of eigenlijk gladiatrices, aangezien het vrouwen zijn) fascineerden me enorm. Het is een hard bestaan, maar je voelt ook de kracht en het zusterschap dat de Ludus teweeg brengt. Zeker Elka, en later ook Ajani, had ik al snel in mijn hart gesloten. Onverschrokken is een van de beste boeken die ik in tijden gelezen heb. Na de strategische keuze die Fallon aan het einde maakt – voor zichzelf, maar ook voor haar zusters – kan ik niet wachten om te ontdekken hoe het verhaal zich verder zal ontvouwen.

Lesley Livingston heeft een absoluut fantastisch verhaal geschreven met een kick-ass hoofdpersoon en een fascinerende wereld. Ik ben verliefd. Een aanrader voor iedereen!

Onverschrokken | Lesley Livingston | ISBN 9789000351497 | Van Goor | 384 pagina’s | Goodreads