Op de grens (#1) – Ilona Andrews

Op de grens (#1) – Ilona Andrews

op-de-grensDe boeken die uitgeverij De Fontein onder Urban Fantasy uitgeeft staan stuk voor stuk op mijn wishlist. Zo heb ik de eerste twee delen uit de Mercy Falls-serie, Onder de maan en In het bloed van Patricia Briggs al mogen recenseren op Booknuts, evenals het eerste deel van de Kate Prospero-serie, Grijze magie, van Jaye Wells. Alle drie boeken die ik enorm kon waarderen. De meest recente Urban Fantasy titel die ik las was Op de grens van Ilona Andrews. Je begrijpt: ik had hoge verwachtingen.

Tussen onze wereld zonder magie en haar spiegelbeeld met magie ligt de Grens… Rose woont met haar broertjes George en Jack in de Grens, de dunne reep land die de scheidslijn vormt tussen onze Broze wereld, waarin magie niet bestaat, en het Zonderling, het spiegelbeeld van onze wereld waarin magie juist alles bepaalt. Ze reist net als de meeste van haar buren elke dag naar haar werk in het Broze – zwart betaald, natuurlijk, want als Grenzer heeft ze wel magie maar geen papieren. Dan worden Rose en de andere Grenzers geconfronteerd met naar magie hongerende monsters die vanuit het Zonderling komen. En alsof die dodelijke dreiging niet genoeg is om Rose bezig te houden, vindt ze ook nog de belachelijk arrogante graaf Declan Camarine, edele uit het Zonderling, voor haar huis. Hij beweert haar – en haar magie – voor zich te willen winnen, net als al die andere aristocratische neanderthalers die ze al de deur gewezen heeft. Maar al snel blijkt dat Declans aanwezigheid niet helemaal toevallig samenvalt met de monsterlijke invasie

De eerste pagina’s waren vrij… verwarrend. Je belandt midden in het verhaal, alsof je zo in de scène gedropt wordt, en veel uitleg over het hoe en wat krijg je niet. Over de broertjes bijvoorbeeld. Of hoe de wereld precies in elkaar steekt. Hoewel ik dus gelijk met veel vraagtekens zat, intrigeerde Rose en haar verhaal me direct. De sfeer, de woordkeuze.. het had iets wat ik enorm fijn vond. Hoewel het begin me dus verwarde, wist ik al wel dat dit echt een boek voor mij was.

Rose is ook gewoon een heel fijn personage. Niks geen zeurende theemuts die bang is om haar nagels te breken. Rose is sterk, heeft op jonge leeftijd de zorg van haar broertjes op zich genomen en is niet bepaald op haar mondje gevallen. Ze is stoer, maar wel kwetsbaar op de momenten dat je dat zou verwachten.

Het enige minpunt dat ik kon ontdekken aan dit verhaal was de aanleiding, die ik een beetje vergezocht vond. Het is net alsof Ilona Andrews niet goed hoe ze het verhaal moesten laten starten. Voor mij kwamen het aanzoek en de drie uitdagingen een beetje uit de lucht vallen. Ik denk dat ik nog net iets te weinig begreep van de gewoonten en het leven in de Grens om te snappen waarom Rose direct akkoord gaat met Declan’s voorstel in plaats van dat ze gewoon nee zegt en de deur voor z’n neus dichtgooit.

Maar dan gaat het verhaal lopen… Er ging een wereld voor me open. Op de grens bevat alle ingrediënten waar ik graag over lees: de ontluikende liefde tussen Declan en Rose (godzijdank geen insta-love, maar iets wat langzaam groeit), de nodige spanning en actie door het opduiken van verschrikkelijk smerige magie-etende monsterhonden die ervoor zorgden dat ik het boek niet weg kon leggen, de warme familiebanden en de leuke personages. Rose’s broertjes zorgden van tijd tot tijd voor wat luchtigheid in het verhaal. Vooral Jack, die ik echt de schattigheid zelf vond, heeft mijn hart gestolen.

Op het begin na vond ik het plot van Op de grens goed in elkaar zitten. Gedurende het boek had ik regelmatig een ‘o-zo!’-momentje. Ilona Andrews doseert de hoeveelheid informatie die ze je geeft heel precies. Ik werd op bepaalde momenten enorm verrast door de plotwendingen en wilde eigenlijk dat dit boek nooit zou eindigen.

Kortom: lees dit boek! Op de grens is opnieuw een hele fijne Urban Fantasy. Het had voor mij een kleine valse start, maar ging daarna als een speer. Het boek bevat alle ingrediënten die ik graag in een boek zie: spanning, actie, avontuur én romantiek. Op de grens is het eerste deel van een serie, maar is wel een afgerond verhaal. Al vind ik dat in dit geval ergens jammer, want ik ben Rose en Declan nog lang niet zat!

Op de grens | Ilona Andrews | 9789026139895 | De Fontein | 368 pagina’s | Goodreads