PS Ik hou nog steeds van je (#2) – Jenny Han

ps-ik-hou-nog-steeds-van-jeAan het begin van dit jaar las ik Aan alle jongens van wie ik hield: een lief en dromerig verhaal dat ik heel makkelijk weg vond lezen. Ongeveer gelijk met het auteursbezoek van Jenny Han kwam het tweede deel van deze zoete contemporary  uit: PS Ik hou nog steeds van je. Is het tweede deel ook zo lief en zoet te noemen?

Lara Jean had niet verwacht écht verliefd te worden op Peter. Zij en Peter deden maar alsof. Tot nu dan. Het wordt allemaal nog verwarrender als een andere jongen uit haar verleden terugkeert, en daarmee ook haar gevoelens voor hem. Kan iemand verliefd zijn op twee jongens?

PS Ik hou nog steeds van je is het vervolg op het feel good-liefdesverhaal Aan alle jongens van wie ik hield, en toont eerste liefde door de ogen van de onvergetelijke Lara Jean.

PS Ik hou nog steeds van je begint waar Aan alle jongens van wie ik hield stopte. En ja, zoet en lief zijn twee woorden die de serie nog altijd perfect omschrijven. Hoewel ik persoonlijk hou van meer pit, past het zoete en lieve perfect bij Lara Jean, en dat is ook de charme van het verhaal. Lara Jean is zo positief, zo hoopvol. Ze is heel tevreden met wie ze is en blijft daarom altijd trouw aan we ze is. Ik vind dat een ontzettend mooie eigenschap.

Het zoete karakter van het boek betekent echter niet dat Lara Jean ook probleemloos door het leven gaat. Zo weet Jenny Han de soms harde wereld van het tiener-zijn goed te beschrijven. Tieners kunnen onderling soms zo gemeen en hard zijn. Gelukkig weet Lara Jean zichzelf staande te houden, ook al is ze meer dan eens onzeker. Gelukkig heeft ze Peter – al zitten er wel wat haken en ogen aan hun prille relatie. Op sommige momenten vond ik Peter echt een eikel. En alsof dat nog niet genoeg is, duikt ook iemand uit Lara Jeans verleden weer op, die alles net een tikkeltje ingewikkelder maakt. Dit gebeurt overigens pas vrij laat in het verhaal, waardoor ik tijdens de eerste helft me soms een beetje stuurloos voelde. Ik had géén idee welke richting het verhaal nou op zou gaan.

PS Ik hou nog steeds van je leest heel fijn. Jenny Han schrijft veelal in korte hoofdstukken en met een vlotte pen. De liefde is nog altijd een centraal onderwerp in het boek. Niet helemaal onverwacht overigens, want zoals Margot het zo mooi weet te verwoorden is Lara Jean eigenlijk gewoon verliefd op de liefde. Naast Margot is uiteraard ook de kleine Kitty weer aanwezig. Zij is echt een typisch klein zusje: iemand van wie je zielsveel houdt, maar die je soms wel achter het behang wil plakken. Zeker zo’n eigenwijs iemand als Kitty, die niet bang is haar mening te uiten. Toch sloot ik ook haar al gauw weer in mijn hart.

Jenny Han is een kei in het beschrijven van de relatie tussen zussen. Het is zó herkenbaar. Ik vind dat één van de grote pluspunten aan haar boeken. Sowieso zorgt de hechte familie van Lara Jean dat het verhaal een hele warme en knusse sfeer heeft. Het einde vond ik echter iets minder leuk. Niet alleen was ik het niet eens met Lara Jeans beslissing – ook voelde het een beetje snel, alsof het iets te gehaast ging. Zeker als ik het vergelijk met het tempo van de rest van het verhaal.

Kortom, PS Ik hou van je is wederom weer net zo zoet en lief als de baksels die Lara Jean zo graag maakt. Tegelijkertijd weet Jenny Han ook de mindere kanten van het tiener-zijn op een realistische manier te verwoorden. Het einde is niet helemaal zoals ik het graag had willen zien, maar gelukkig komt er nog een derde deel, dus in principe is alles nog mogelijk!

Lees hier ook mijn recensie van:
Aan alle jongens van wie ik hield (#1)

3.5