Raven 1 (#1) – Miriam Borgermans

Raven 1 (#1) – Miriam Borgermans

Oorspronkelijk Nederlandstalige Young Adult Sci-fi? Yes, please! Toen ik het persbericht van Raven 1, het eerste deel uit de nieuwe Young Adult serie Slaves, voorbij zag komen, wist ik direct dat ik het wilde lezen. De cover sprak me aan, de achterflap maakte nieuwsgierig: alles klopte. Toen ik het boek even later ontving bleek het ook nog eens een enorm dikke pil te zijn. Ik besloot het boek mee te nemen naar Curaçao, waar had ik het al binnen een paar dagen uitlas.

Het jaar 2558. Raven is een opstandige laatstejaarsleerlinge aan een Delicatus Slavenschool. Delicatusslaven leven niet lang. Hun einde is meestal gruwelijk. Raven is voorbestemd om te worden overgeleverd aan de willekeur van haar toekomstige meester. Als ze aan de machtige Genoot Ghassan Aboud wordt verkocht, lijkt ze aan haar lot te kunnen ontsnappen. Tot Ghassan wordt vermoord en Raven als schuldige wordt aangewezen. Raven belandt in een wespennest van intriges, waarin ze alles op alles moet zetten om te overleven.

In Raven 1 leren we Raven kennen. Zij leeft in een toekomstige wereld die bestaat uit Vrijen en Slaven. Raven is een slaaf. Geen Trasher, de groep slaven die de onderste laag van de bevolking vormen, maar een Delicatus, getraind om de Vrijen die hun Meesters worden, te behagen. Raven zit in het laatste jaar van de Delicatus Slavenschool en wordt dus binnenkort ook gekocht door een Vrije, haar toekomstige Meester. Hier zit ze alleen niet bepaald op te wachten.

Raven is namelijk niet zo gehoorzaam als zou moeten. Ze is koppig, sterk, vindingrijk en zit vol hoop. Totaal het tegenovergestelde van de hersenloze gehoorzaamheid die een goede Delicatusslavin rijk zou moeten zijn. Stiekem juichte ik daarom al vanaf de eerste pagina voor haar. Ik hou er enorm van als personages een rebels kantje hebben en Raven bleef vechten, zelfs in de meest afschuwelijke situaties.

Miriam neemt de tijd om Ravens verhaal uit de doeken te doen. Van haar laatste tijd op de Delicatus Slavenschool en het moment dat ze gekocht wordt door een machtige Vrije, een Genoot, tot aan het moment dat ze beschuldigd wordt van de moord op haar Meester en de gevolgen die deze beschuldiging heeft. Deze verschillende fasen uit Ravens leven vormen verschillende delen waarin het boek is opgedeeld. Samen vormen zij een heel rijk verhaal – eentje waarin Raven moet vechten voor haar leven en waarin ze een enorme groei doormaakt. Met elke fase raakte ik meer in de ban van Raven’s verhaal en vond ik het boek beter worden. Miriam Borgermans heeft een grenzeloze fantasie en weet dit goed te benutten.

Miriam Borgermans schrijfstijl is bovendien heel filmisch en het boek las daardoor als een trein. Ik zag de gebeurtenissen uit Raven’s leven zonder moeite voor me, bijna alsof ik een film zat te kijken. Moeite met de flinke omvang van het boek had ik dan ook geen moment – noch met het idee dat de serie uit wel vijf delen zal gaan bestaan. Sterker nog: ik vond het jammer toen ik bij de laatste pagina aanbelandde en kan niet wachten op meer. Raven is echt onder mijn huid gaan zitten. Wát een boek.

Raven 1 | Miriam Borgermans | ISBN 9789044828689 | Clavis | hardcover | 487 pagina’s | Goodreads

2 gedachten over “Raven 1 (#1) – Miriam Borgermans