Rivalen (#1) – Alyson Noël

Rivalen (#1) – Alyson Noël

RivalenAlyson Noël kende ik al van twee eerdere series: Soul Seekers en De onsterfelijken. Twee series die ik overigens om de een of andere reden nooit heb uitgelezen (note to self: dat moet ik dus nog doen). Rivalen leek me een compleet ander verhaal, zonder de bovennatuurlijke aspecten die in de twee eerdere series wel zitten. Rivalen leek me eerder een contemporary vol Hollywooddrama en strijd. Ik was dan ook benieuwd: hoe zou ik deze kant van Alyson Noël vinden?

Breaking news: Filmster verdwijnt spoorloos. Hebben drie jonge clubpromotors er iets mee te maken?

Overal hangen de flyers: Wie wordt de beste promotor van de Unrivaled-clubs? Wie het hipste publiek en de populairste sterren naar de Hollywood-clubs weet te lokken, krijgt de meeste punten en wint uiteindelijk een enorme geldprijs.

Layla, Tommy en Aster behoren tot de uitverkorenen die mee mogen doen aan de wedstrijd. Voor alle drie hangt er veel van af, en dus gaat het hard tegen hard – zo hard dat ze zichzelf al na een paar weken nauwelijks nog terug herkennen.

Alles draait al snel om de jonge superster Madison Brooks. Wie háár weet te strikken, heeft al bijna gewonnen. Tot op een dag de filmster spoorloos verdwijnt en alle ogen zich richten op de drie jongeren die haar het laatst hebben gezien…

Laat ik bij het begin beginnen: 1) Rivalen is – op de schrijfstijl na – inderdaad compleet anders dan haar eerdere werk, en 2) de achterflap doet compleet afbreuk aan het boek zelf. De tekst die ik hierboven voor de volledigheid geplaatst heb, weet namelijk twee derde van het boek al te verklappen. Hierdoor zat ik continu te wachten op het moment dat Madison verdwijnt (dit is dus geen spoiler meer) en verdwenen de pagina’s ervoor een beetje naar de achtergrond. Ontzettend zonde, want de tweehonderd eerdere pagina’s vol rivaliteit, strijd en drama zijn echt wel leuk om te lezen! Tip van mij: gewoon lekker in het boek beginnen en je niets van de achterflap aantrekken.

Rivalen wordt verteld vanuit de perspectieven van drie promotors – Layla, Aster en Tommy – en hier en daar afgewisseld met een hoofdstuk uit het perspectief van beroemdheid Madison Brooks. Alyson Noël schetst met deze verschillende perspectieven een heel compleet beeld van de wedstrijd: vol drama, manipulatie, rivaliteit en met de veranderlijke aard van de mens in de hoofdrol.

Alyson Noël weet namelijk heel goed te beschrijven hoe ver mensen gaan om hun doel te bereiken. Als ze maar genoeg gepusht worden. Layla, Aster en Tommy hebben ieder hun eigen redenen om te willen winnen en ze gaan hierin behoorlijk ver. Helaas vond ik geen van die redenen echt bewonderenswaardig en sprak geen van de drie promotors me dus ook genoeg aan om diegene te willen zien winnen. Het was me eigenlijk om het even wie er met de winst vandoor zou gaan. Het vierde perspectief van Madison zorgt voor wat extra spanning in het geheel. Madison is namelijk een meisje met veel geheimen en meerdere gezichten. Ze doet er alles aan om haar populaire positie te behouden en haar geheimen te houden waar ze horen: heel diep begraven. Dit gaat echter niet altijd zonder slag of stoot.

Gedurende het verhaal halen alle promotors van alles uit de kast om maar op te vallen. Ik had dan ook een groter spektakel verwacht toen het moment daar was en de winnaar gekozen werd. Dit maakte Alyson Noël echter al snel goed door aan te komen met de finale, inclusief een enorme cliffhanger en heel wat onbeantwoorde vragen die ervoor zorgen dat ik deel twee na verschijnen niet zal kunnen laten liggen.

Kortom: focus je bij Rivalen niet op de flaptekst, maar geniet in plaats daarvan van een heerlijk boek vol rivaliteit, manipulatie en drama met hier en daar wat spanning. De climax op het einde zorgde er bij mij bovendien voor dat ik erg benieuwd ben wat het tweede deel ons gaat brengen.

Rivalen | Alyson Nöel | 9789402709704 | HarperCollins | 352 pagina’s | Goodreads

3 gedachten over “Rivalen (#1) – Alyson Noël

1. Ik heb ook nog nooit iets van haar gelezen, maar dit boek klonk me wel leuk. Hollywooddrama is wel wat voor mij, haha.