Rood (#1) – Pierce Brown

Rood (#1) – Pierce Brown

rood
Rood was één van de boeken waar ik deze zomer het meest naar uitkeek. Ik hoorde er alleen maar goede dingen over, de achterflap klonk geweldig en mijn verwachtingen waren hooggespannen. Het enige wat ik dan ook kon denken toen ik begon aan de eerste pagina: please, val niet tegen, val niet tegen, val niet tegen.

Darrow is een Rode, een lid van de laagste kaste in de kleurgeoriënteerde maatschappij van de toekomst. Net als zijn mede-Roden werkt hij de hele dag diep onder de grond, overtuigd dat hij en zijn medemensen de oppervlakte van Mars leefbaar maken voor toekomstige generaties. Een lot waar Darrow vrede mee heeft gesloten, wetende dat zijn bloed en zweet ooit zal resulteren in een betere wereld voor zijn kinderen.

Maar Darrow en zijn soort zijn verraden. Al snel komt hij erachter dat de mensheid de oppervlakte van Mars al generaties geleden heeft bereikt. Uitgestrekte steden en rijk begroeide velden strekken zich uit over het landschap. Darrow – en alle Roden net als hij – zijn niets meer dan slaven voor de decadente heersende klasse.

Geïnspireerd door een verlangen naar gerechtigheid, en gedreven door herinneringen aan een verloren liefde, offert Darrow alles op om het legendarische Instituut te infiltreren, een proefterrein voor de dominante Gouden kaste waar de nieuwe generatie van menselijke opperheren strijden om macht. Darrow wordt gedwongen te strijden voor zijn eigen leven en de toekomst van de beschaafde wereld tegen de beste en meest genadeloze leden van de heersende klasse van de maatschappij. Hij zal voor niets of niemand stoppen om zijn vijanden te verslaan… zelfs niet als dat betekent dat hij een van hen moet worden.

Vanaf de proloog en het eerste daaropvolgende hoofdstuk had ik al het gevoel iets bijzonders aan het lezen te zijn. Iets wat zich zeker zou kunnen meten met de groten in het Young Adult genre. Pierce Browns schrijfstijl spreekt me enorm aan. Hij schrijft heel rauw en rechtdoorzee, op een manier die me recht in mijn hart raakt. Bovendien past de schrijfstijl perfect bij de grimmige sfeer van het verhaal.

Van te voren was ik best geïntimideerd door de kolossale omvang van Rood, maar echt, dit verhaal had van mij tot in de eeuwigheid door mogen gaan. Dit boek is geweldig. De wereld van Rood speelt zich af op Mars, waar de mensheid opgedeeld is in Kleuren. Elke kleur heeft zijn eigen taken. De Gouden staan bijvoorbeeld aan de macht, de Rozen zorgen voor vermaak en zijn dienstbaar en de Roden vormen de laagste klasse, die in de mijnen werkt. Darrow is een Rode. Ik mocht Darrow direct. Hij heeft een zwaar leven onder de grond, houdt zielsveel van zijn meisje Eo, is trots dat hij de Helduiker van zijn clan is (diegene met de gevaarlijkste taak in de mijnen) en is er van overtuigd dat zijn zware leven een goed doel dient: het klaarmaken van de planeet Mars voor de rest van de bevolking. Hij is loyaal, slim en heeft enorm veel doorzettingsvermogen.

Het verhaal begint direct al met een aantal heftige gebeurtenissen waardoor ik volledig verbluft achterbleef. Pierce Brown weet met zijn woorden perfect emoties teweeg te brengen en weet bovendien wel hoe hij een verhaal met een klap moet beginnen. In die eerste honderd pagina’s zat ik al met tranen in mijn ogen, compleet in het verhaal. Het verhaal begint pas echt als Darrow vervolgens een missie aanneemt die inhoudt dat hij zal moeten infiltreren in het Instituut van de Gouden – met alle gevolgen van dien.

Wat hierop volgt is een bizar goed, mega spannend verhaal vol actie, spanning en avontuur over Darrow die de training binnen het Instituut moet ondergaan. En ik kan je vertellen dat die training niets te maken heeft met in een klaslokaal zitten, lesstof leren en toetsen maken. Na de eerste keiharde selectie worden de overgebleven leerlingen in verschillende Huizen gedropt met als doel de macht te grijpen. Darrow zit in Huis Mars, dat bekend staat om roekeloosheid, gewelddadigheid en impulsiviteit. Darrow is echter van plan om te winnen, zeker nadat hij een schokkende ontdekking doet.

Pierce Brown heeft een verhaal neergezet dat bijna uit z’n voegen barst van vriendschap, verraad, vertrouwen, strategie, bondgenootschappen, tactiek, bloederige gevechten, keiharde ontberingen en doorzettingsvermogen. Je moet beslist je hoofd erbij houden, maar wauw, wat zit het goed in elkaar! Ik leefde ontzettend met Darrow en zijn medeleerlingen mee – met de testen die de leerlingen zonder het te weten ondergaan, met alle obstakels die Darrow en zijn groep tegenkomen en overwinnen, met de gevechten… Ik vond het ook ontzettend mooi om te zien hoe Darrow groeit en hoe zijn blik zich langzaam verbreed.

Ik vond Rood echt fantastisch en ik genoot van elke letter. Ik kan dan ook niet wachten op het tweede deel. Hou je van science-fiction? Dan zou ik dit boek zeker eens oppakken!

5 ster

Rood | Pierce Brown | ISBN 9789024570966 | Luitingh-Sijthoff | 432 pagina’s | Goodreads

5 gedachten over “Rood (#1) – Pierce Brown

1. Wat fijn dat je zo van Rood genoten hebt! Voor mij was dit boek het net niet helemaal – ik vond het gedeelte op het Instituut echt veel te langdradig en ook het feit dat het verhaal zich afspeelde op Mars voegde voor mij vrij weinig toe. Maar ik heb zeer positieve dingen gehoord over het vervolg, dus die zal ik zeker nog een kansje geven..

1. Ik hoor dat inderdaad meer, en hoewel ik die punten zeker kan begrijpen stoorde dat me tijdens het lezen op de een of andere manier totaal niet. Soms heb je dat, haha.

2. Ik was zo nieuwsgierig naar dit boek vanaf het moment dat Pierce hem uitbracht in het Engels. Heb er nu een ”preview” van met drie hoofdstukken. Die ga ik lekker lezen om te kijken of het iets voor mij is. Ik twijfel zo!

3. Ik vond het begin heel erg tegenvallen eigenlijk. Ik kan gewoon geen hoogte krijgen van de wereld en de structuur van het verhaal. Heb het momenteel even opgegeven. Probeer het wrss wel weer als ik straks iets meer rust heb en wat langere tijd achter elkaar kan lezen, hihi.