Seeker (#1) – Arwen Elys Dayton

Seeker (#1) – Arwen Elys Dayton

Seeker
Seeker verscheen al in mei 2015 in het Nederlands en ik heb het boek al ongeveer even lang in mijn kast staan. Na een aantal teleurstellende recensies was ik echter bang dat dit boek niet aan mijn verwachtingen zou kunnen voldoen. En dus liet ik het op mijn plank staan. Nu Arwen Elys Dayton net in Nederland is geweest, mijn ongelezen boek is gesigneerd én het tweede deel net uit is vond ik het toch wel eens tijd worden om Seeker te lezen.

Quin, Shinobu en John ondergaan in Schotland al jaren een intensieve training om Seeker, een Zoeker, te worden. In tegenstelling tot John ronden Quin en Shinobu die succesvol af. Wanneer de twee echter de eed hebben afgelegd die hen tot een echte Zoeker maakt, komen ze erachter dat het nobele doel dat ze dachten na te streven, niet meer bestaat. Quin en Shinobu besluiten te vluchten om hun lot te ontlopen en kiezen allebei hun eigen pad. John is echter op zoek naar hen en de waardevolle athame die de Zoekers gebruiken, om recht te zetten wat er in het verleden met zijn familie is gebeurd. De allesbeslissende strijd om gerechtigheid barst los en Quin zal haar pad voor de toekomst moeten kiezen.

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: Seeker is me zeker niet tegengevallen! Ik kon bijvoorbeeld erg genieten van de personages: of dat nou was omdat ik ze erg interessant of leuk vond, of juist omdat ik ze vreselijk vond. Arwen Elys Dayton geeft de belangrijkste personages namelijk allemaal zo hun beweegredenen mee, die ze heel menselijk maken, ondanks dat ik het soms compleet oneens was met hun tactieken. Het meest interessant vond ik Jonge Vrees. Zij intrigeerde mij, zo tijdloos en ondoorgrondelijk als ze was.

Arwen Elys Dayton neemt je in Seeker mee naar geweldige plekken, waar Schotland en Hong Kong twee prominente van zijn. De focus ligt echter niet op de plaatsen, maar op de personages, waardoor we maar het minimale meekrijgen van de plekken die de personages bezoeken. Hierdoor miste ik jammer genoeg de sfeer een beetje. Wat ik wel heel gaaf vond is dat het boek zowel futuristisch als historisch aanvoelt. Hiermee heeft Arwen Elys Dayton wel een unieke wereld geschapen; eentje die ik bovendien erg interessant vond.

Seeker is geen snel verhaal; het heeft eerder een gemoedelijk tempo. Er zitten zeker spannende actiescènes in, maar Arwen Elys Dayton gebruikt ook haar tijd om bijvoorbeeld achtergrondverhalen uit te diepen. Waar ik bij andere recensies las dat ze het langdradig vonden, kon ik juist enorm genieten van die uitstapjes die het verhaal voor mij extra diepte gaven, het gevoel gaven dat Arwen Elys Dayton echt nagedacht heeft over haar personages en de gebeurtenissen die ze aan bod laat komen.

Arwen Elys Dayton geeft je namelijk genoeg om over te denken. Zo rezen bij mij na de eerste paar pagina’s al vragen op. Wat is bijvoorbeeld daar en ertussen? Hoe zit het met de geschiedenis van de Zoekers en waar staan ze eigenlijk voor? Vanaf de eerste pagina’s wist Arwen Elys Dayton me al nieuwsgierig te maken, ervoor te zorgen dat ik meer wilde lezen. Sommige vragen worden beantwoord, anderen niet. Juist die onbeantwoorde vragen maken me enorm nieuwsgierig naar het tweede deel, want ik wil weten hoe het nu precies zit!

Seeker was dus zeker niet het snelle avonturenverhaal dat ik verwacht had, maar wat ik daar voor terug kreeg vond ik juist heel prettig. Een spannende fantasy met een interessante wereld, een wat rustiger tempo en heel veel pagina’s leesplezier. Seeker heeft me aangenaam verrast!

Seeker | Arwen Elys Dayton | 9789000329939 | Best of YA | 384 pagina’s | Goodreads

Eén gedachte over “Seeker (#1) – Arwen Elys Dayton