Silber: Het derde boek der dromen (#3) – Kerstin Gier

Silber 3
Wat had ik er lang naar uitgekeken: het derde deel in de Silber trilogie. Hoewel ik nog steeds niet weet of Silber het nou haalt bij haar eerdere Edelsteen trilogie, blijf ik alle boeken van Kerstin Gier geweldig vinden. Ik was dan ook reuze benieuwd naar het derde deel, maar stelde het lezen van dit boek toen ik het eenmaal binnen had toch nog even uit. ik was bang dat het niet aan mijn verwachtingen zou voldoen. Was dit angst terecht?

Liv Silber heeft drie problemen. Eén: ze heeft gelogen tegen Henry. Twee: haar droomavonturen worden steeds gevaarlijker. Arthur heeft de geheimen van de droomwereld ontrafeld en kan daarmee onherstelbare schade aanrichten. Hij móét tegengehouden worden. Drie: Livs moeder en Graysons vader willen in de zomer trouwen. En Moker, de boze grootmoeder van Grayson, heeft over de bruiloft uiteraard allerlei ideeën, die nogal verschillen van die van de bruid. Liv moet alles op alles zetten om deze dreigende catastrofes tegen te houden…

Ik heb Liv en haar zusje Mia al vanaf het eerste boek in mijn hart gesloten. Liv is een heerlijke normale meid, ik kan ontzettend lachen om haar kijk op dingen. Dat vind ik het sterkst aan haar: Gier heeft Liv op zo’n herkenbare manier neergezet dat ze zo je beste vriendin had kunnen zijn. Mia is daarnaast gewoonweg fantastisch, het kleine zusje dat iedereen wel zou willen hebben! Ook de andere bijpersonages voelen inmiddels aan als één grote, warme familie waarbij je als lezer weer komt binnenvallen. Zelfs de minder likeable personages als de Moker en Florence hebben zich toch ergens geliefd weten te maken.

Het derde deel: tijd voor ontknopingen! Ik was ontzettend benieuwd hoe het verhaal zou aflopen. Gier hanteert ook in het derde boek der dromen een ontzettend fijne schrijfstijl. Het boek leest dan ook als een trein. Bovendien zit ook dit deel weer vol leuke humor: het is gewoonweg onmogelijk om een boek van Kerstin Gier te lezen en niet te moeten glimlachen.

Ik zal eerlijk bekennen: de verhaallijn van dit derde deel viel me eigenlijk een beetje tegen. Ja, ik vond het leuk om te lezen hoe het dagelijks leven van Liv verliep. En ja, het is verfrissend om eens over personages te lezen die zo uit je eigen leven gestapt hadden kunnen zijn en dus geen idee hebben wat ze met de dreiging aanmoeten, laat staan dat ze dus heldhaftige toeren uithalen. Het grootste gedeelte van het boek kabbelde echter voort en ik merkte dat ik daar op den duur een beetje onrustig van werd.

Waar is de actie? De schokkende ontknopingen? Pas laat in het boek word gehoor gegeven aan mijn vragen. Zo komen we ook ein-de-lijk (met dank aan die geniale Mia) te weten wie Secrecy is. Hoewel ik het van te voren echt niet wist, kwam de uiteindelijke ontknoping toch niet helemaal als een verrassing, het verbaasde me niet. Ergens vond ik dat jammer, ik had liever een shocking onthulling gewild.

Ook de uiteindelijke ontknoping van het verhaal was niet zo groots als ik gehoopt had. Ze hadden een plannetje, voerden het uit en ineens was het klaar: de lucht geklaard. Toen ik het las keek ik fronsend naar de pagina’s: ‘hè? Was dit het nou?’

Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op de boeken van Kerstin Gier, zo ook op deze serie. Ik had alleen net iets meer ‘wauw’ verwacht van het einde van het laatste deel uit deze trilogie. Ik heb Liv en de mensen om haar heen desondanks in mijn hart gesloten en enorm gelachen om dit fijne derde deel. Ik ben heel benieuwd met wat voor origineel verhaal Kerstin Gier nu weer op de proppen komt!

3 ster

Silber: Het derde boek der dromen | Kerstin Gier | 9789020679199 | Blossom Books | 304 pagina’s | Goodreads

2 gedachten over “Silber: Het derde boek der dromen (#3) – Kerstin Gier