Sneeuw als as (#1) – Sara Raasch

Sneeuw als as (#1) – Sara Raasch

Bijna. Bijna had ik Snow Like Ashes gekocht. Totdat ik de voorjaarsaanbieding van HarperCollins zag en ontdekte dat ze het boek in het Nederlands zouden uitgeven. Ik besloot op de Nederlandse editie te wachten. Die paar maanden extra kon ik immers ook nog wel wachten. En toen was daar eind januari eindelijk het moment dat Sneeuw als as op mijn deurmat viel.

Zestien jaar geleden werd het koninkrijk Winter onder de voet gelopen door de kwaadaardige koning Angra. De Winterianen werden tot slaaf gemaakt en hun magie werd hun afgenomen. Alle hoop is nu gevestigd op de acht mensen die wisten te ontsnappen en sindsdien op de vlucht zijn.

Meira was nog maar een baby toen Winter werd aangevallen en kent alleen het leven als vluchteling. De Winterianen zijn vastbesloten om hun rijk ooit terug te veroveren en ondernemen daarvoor gevaarlijke verkenningstochten, waarbij Meira tot haar frustratie nooit mee mag. Dus wanneer ze iets opvangt over een antiek medaillon dat Winter zijn magie kan teruggeven, besluit ze er stiekem achteraan te gaan om zichzelf te bewijzen.

En man, wat was dat het wachten waard! Wat een heerlijke fantasy was dit. Van het sterke hoofdpersonage tot aan de fantastische setting, het avontuur en de emoties die het boek bij me opriep. Alles klopte.

In Sneeuw als as volgen we Meira. De wereld van Meira bestaat uit acht koninkrijken: vier seizoenskoninkrijken (Lente, Zomer, Herfst en Winter) waarin het altijd dat ene seizoen is, en vier ritmekoninkrijken, die alle vier seizoenen doormaken. Alle acht koninkrijken bezitten magie dankzij een koninklijke geleider – een voorwerp voor elk van de acht koninkrijken waar deze magie in verzegeld zit.

Winter is jaren geleden aangevallen door het koninkrijk Lente. Meira is een van de weinige inwoners van Winter die wisten te ontsnappen. Al jaren proberen de weinige Winterianen die ontsnapt zijn de geleider van Winter terug te halen zodat hun koning, Mather, het koninkrijk kan herstellen en alle gevangen genomen Winterianen gered kunnen worden.

Als lezer groei je samen met Meira mee. Ga je van een buitenstaander die eigenlijk maar weinig binding heeft met Winter (ze was nog maar een baby toen Winter aangevallen werd) naar iemand die met elk stukje geschiedenis, elke onthulling en elke verschrikking meer van Winter gaat houden en als gevolg meer voor Winter gaat vechten. Ik vond de groei die Meira doormaakt heel bijzonder om te zien. Hoe ze in het begin worstelt met belangrijk willen zijn voor Winter – maar niet goed weten hoe én wat ze dan precies wil – en verandert in iemand met veel meer plichtsbesef, iemand die verder kan kijken en beseft wat echt belangrijk is.

De wereldbouw van Sneeuw als as was een hele fijne. De wereld voelde heel compleet en goed onderbouwd aan. Het idee van de koninkrijken op basis van de seizoenen vond ik heel interessant, evenals hoe ver dit doorgevoerd werd in de rest van de details. De geschiedenis deed levensecht aan. Sneeuw als as zit bovendien vol met onverwachte plotwendingen en onthullingen die het verhaal steeds een beetje rijker weten te maken. Ik voelde me echt onderdeel van Meira’s wereld en leefde dan ook enorm met de personages mee.

Sara Raasch weet emoties in Sneeuw als as heel sterk over te brengen. Van de kwade, door-en-door slechte Angra die enkel dood en verderf kan zaaien tot aan de vreselijke, schrijnende toestand waarin de Winterianen verkeerden. Het kwam enorm bij me binnen.

Je kunt dus wel stellen dat ik razend enthousiast ben over Sneeuw als as. Van de interessante, goed uitgewerkte wereldbouw, tot aan de fijne personages en het vermogen van Sara Raasch om emotie over te brengen. Ik kan niet wachten om te ontdekken hoe het Meira en de rest in het tweede deel vergaat.

Sneeuw als as | Sara Raasch | ISBN 9789402718706 | HarperCollins YA | 384 pagina’s | Goodreads

Eén gedachte over “Sneeuw als as (#1) – Sara Raasch