Staalhart (#1) – Brandon Sanderson

Staalhart (#1) – Brandon Sanderson

StaalhartStaalhart van Brandon Sanderson is een van die boeken waar ik al naar uitkijk sinds ik de aankondiging in de aanbiedingsbrochure zag staan. Ik was ontzettend nieuwsgierig naar het verhaal dat mij enorm spannend en vol actie leek. Ook ben ik een beetje verliefd op de stoere cover. Toen ik het boek binnen kreeg, begon ik er dan ook direct in.

Tien jaar geleden verscheen Calamity aan de hemel en ontwikkelden sommige mensen ineens bijzondere krachten. Deze zogeheten ‘Epics’ kregen niet alleen een gave, maar ook een onstilbare honger naar macht en destructie.

Niemand durft de Epics een strobreed in de weg te leggen. Niemand, behalve de Wrekers. Die geheimzinnige groep heeft al meerdere onverslaanbaar geachte Epics uitgeschakeld.
David is vastbesloten de Wrekers op te sporen en ze te overtuigen hun vizier te richten op de wrede Epic Staalhart. Die regeert als een tiran over Newcago en is verantwoordelijk voor de dood van Davids vader. Staalhart staat erom bekend onsterfelijk te zijn, maar David is de enige die Staalhart ooit heeft zien bloeden. En hij zint op wraak.

Staalhart begint met een proloog die direct de toon van het verhaal zet. Brandon Sanderson weet wel hoe hij binnen moet komen! De kille en machtige Epics (mensen met bijzondere krachten), de machteloze ‘normale’ mensen, de chaos en de reden waarom hoofdpersoon David de Epic genaamd Staalhart dood wil – alles komt langs en ik heb direct de smaak goed te pakken!

Brandon Sanderson wist mijn adrenalinelevel tijdens het lezen continu hoog te houden. De voortdurende actie (denk aan achtervolgingen, explosies en meer), de spanning en de grimmige sfeer maken dit boek tot een verhaal dat je van begin tot eind in één ruk uit wil lezen. Staalhart is wel een boek waar je je aandacht bij moet houden. Niet alleen vanwege het snelle tempo, maar ook omdat Brandon Sanderson (ingewikkelde) beschrijvingen niet schuwt. Dit vond ik echter een positief punt omdat ik hierdoor kon merken hoe goed het verhaal in elkaar zat. Bovendien vond ik het verhaal zo gaaf dat het me totaal geen moeite kostte om in het verhaal te duiken.

Staalhart_1

Hoofdpersoon David is dan ook een heel fijn personage om te volgen. Ik vond hem heel well-rounded, zoals dat in het Engels heet. David is een heel compleet personage. Hij is een beetje nerdy en geobsedeerd door de Epics – en dan met name door Staalhart. Hij weet hier dan ook echt alles over. Hier en daar is hij net een overenthousiaste puppy en vond ik hem te schattig voor woorden. Op andere momenten laat hij echter weer zien hoe slim en onverschrokken hij is zodra hij een doel voor ogen heeft. Hij vult de Wrekers enorm goed aan. Ik heb die groep in mijn hart gesloten. Het enige wat ik iets minder vond, is het gebruik van vloekwoorden als sparks en slontze. Ik bedoel: waarom? Voor mij waren die ‘nieuwe’ scheldwoorden niet echt nodig – het duurde ook een tijdje voor ik begreep wat er überhaupt mee bedoeld werd.

Van veel romantiek is geen sprake in dit boek, al is er wel een klein draadje door het boek verweven. Maar waar ik altijd een enorme voorstander ben van romantiek – en het vaak ook mis als er geen romantiek in een verhaal zit – heeft Staalhart helemaal geen romantiek nodig. Brandon Sanderson heeft een ontzettend bijzondere wereld neergezet vol interessante personages en met een hele gave verhaallijn. Brandon Sanderson schuwt heftige plottwisten en gebeurtenissen duidelijk niet, een geweldige eigenschap die het boek alleen maar sterker maakt. Vooral een van de laatste plottwisten heeft me enorm overdonderd.

Kortom, heb je zin in een ontzettend gaaf, goed in elkaar gezet boek vol actie, avontuur, kameraadschap en met een hele toffe wereldbouw? Ga dan Staalhart lezen. Je zult er geen spijt van krijgen!

Staalhart | Brandon Sanderson | 9789021403090 | Uitgeverij Q | 416 pagina’s | Goodreads

2 gedachten over “Staalhart (#1) – Brandon Sanderson