Steenkoud (#2) – Jennifer L. Armentrout

Steenkoud (#2) – Jennifer L. Armentrout

Tijdens een spontaan bezoekje aan de bibliotheek zag ik Steenkoud staan, het vervolg op Witheet van Jennifer L. Armentrout. Het einde van het eerste deel had me voldoende nieuwsgierig gemaakt om te besluiten dit boek mee te nemen. Ik was vooral benieuwd welke gevolgen de climax aan het einde van Witheet zou hebben in Steenkoud.

Layla – half wachter, half demon – zit in een behoorlijke dip. De jongen op wie ze al jaren een oogje heeft is onbereikbaar voor haar, en de wachters, die haar altijd hebben beschermd, lijken haar ineens niet meer te vertrouwen. Bovendien mist ze Roth, de demonenprins die haar beter leek te begrijpen dan wie ook. Om háár te redden, heeft hij zich opgeofferd, waarna hij spoorloos is verdwenen.

Net als ze denkt dat het niet veel erger kan worden, gebeuren er dingen die alles veranderen. Tot haar verrassing ontdekt ze nieuwe, onvermoede en supercoole krachten bij zichzelf. En dan krijgt ze een wel heel onverwachte bezoeker, met nieuws dat haar wereld op zijn kop zet…

Steenkoud speelt zich zo’n twee weken na het einde van Witheet af. Layla voelt zich vreselijk na wat er die bewuste dag gebeurd is. Al gauw ontdekt ze dat er sinds het (mislukte) ritueel iets mis is. Er gebeuren steeds meer eigenaardige dingen waarbij mensen zich anders gaan gedragen dan normaal – en de meeste van die gebeurtenissen vinden plaats in de school. Hoewel er dus genoeg aanleiding is om Steenkoud een spannende zoektocht te laten zijn naar de oorzaak van de plotselinge veranderingen, gebeurt er helaas maar vrij weinig in dit toch behoorlijk omvangrijke tweede boek.

Steenkoud heeft behoorlijk last van het tweede-boek syndroom. Hier en daar ontdekken ze iets, of gaan ze ergens naartoe om een hint te onderzoeken. Het merendeel van de tijd wordt echter gespendeerd aan de liefdesdriehoek waar Layla zich in bevind. Een liefdesdriehoek die ik met de pagina ingewikkelder én vermoeiender vond worden.

Verder lijkt Steenkoud vooral een aanloop naar het derde en laatste deel uit de Dark Elements serie te zijn. En dat is jammer, want de mogelijkheden om dit deel heel vet te laten zijn, zijn er zeker. De oplopende spanningen binnen het huis waar de Wachters wonen bijvoorbeeld én natuurlijk het mysterie waar ik het eerder al over had. Liever had ik die elementen uitgediept willen zien, in plaats van de romantiek.

Net als bij Witheet liep de spanning pas echt goed op aan het einde van Steenkoud. Ineens werden er onthullingen gedaan en komen we achter de oorzaak van het vanwege spoilers niet nader te noemen mysterie. En juist dát was nou precies waar ik over wilde lezen. Ondanks dat ik deze serie voor Jennifer L. Armentrouts doen tot nu toe niet heel spetterend vind, maakt het einde van Steenkoud me nieuwsgierig genoemd om de afloop van Layla’s verhaal te willen weten.

Kortom, Steenkoud bleef hangen op het niveau ‘wel-oke’. De aandacht lag vooral op de liefdesdriehoek en niet zozeer op de avontuurlijke fantasy-elementen waar ik graag meer over had willen lezen. Het einde maakt me net nieuwsgierig genoeg om het derde deel toch te willen proberen. Hopelijk stelt Ademloos niet teleur!

Witheet (#1)

Steenkoud | Jennifer L. Armentrout | ISBN 9789402709803| HarperCollins | 416 pagina’s | Goodreads