Sterrenstof – Krystal Sutherland

Sterrenstof – Krystal Sutherland

sterrenstof Voor wie het toevallig heeft gemist: Sterrenstof is het boek dat in de Celebrate Books Box van oktober zat. Voor mij is dat een van de fijne voordelen van boekboxen: je leest boeken die je normaal gesproken wellicht niet had gelezen. Dat had ik in elk geval met Sterrenstof. Waar deze titel mij het minst aansprak van de vier boeken die Young & Awesome tegelijkertijd uitgaf, bleek het achteraf een heel positieve eerste kennismaking te zijn met deze nieuwe uitgeverij.

Dit is absoluut geen verhaal over liefde op het eerste gezicht. Maar het is een liefdesverhaal. Nou ja… Min of meer.

Henry is nooit verliefd geweest. Tot Grace aan het begin van het examenjaar bij hem op school komt. Grace is vreemd. Ze draagt jongenskleren. Ze loopt met een kruk. Ze zegt nee tegen het hoofdredacteurschap van de schoolkrant, waar Henry al jaren van droomt. Het is overduidelijk dat Grace een groot verdriet met zich meedraagt. En toch. Henry wordt verliefd op haar. Tot over zijn oren, met open ogen, met alle kans op een gebroken hart. Want als je geen risico durft te nemen voor de liefde van je leven… wanneer dan wel?

Sterrenstof heeft een hele unieke en humoristische vertelstem. Sterrenstof volgt Henry, een doorsnee tiener. Geen super populaire jongen of iemand die ergens ontzettend in uit blinkt. Gewoon een fijn, normaal iemand zoals jij en ik. Henry vertelt zijn verhaal met ontzettend veel humor en zelfspot, waardoor het verhaal alleen al vanwege zijn vertelling de moeite waard is om te lezen.

Het onderwerp van Henry’s verhaal? Grace. De nieuwe leerlinge op school en iemand die op memorabele wijze in het boek geïntroduceerd wordt: onverzorgd, met een slecht kapsel, jongenskleding en een wandelstok. Vanaf het moment dat ze geïntroduceerd werd, was ik een beetje betoverd. Door haar eigenheid. Doordat ze zich niks van anderen aan lijkt te trekken en in plaats daarvan haar eigen gang gaat. Grace is een mysterie. Eentje die als een wervelwind Henry’s leven op z’n kop zet.

Krystal Sutherland is erin geslaagd een heel realistisch verhaal neer te zetten – een verhaal over een verliefdheid zoals iedereen die zou kunnen overkomen: rommelig, met haken en ogen, hoogte- en dieptepunten, met stappen vooruit zetten om er vervolgens weer drie terug te moeten doen, met omwegen en ongemakkelijkheden en alles wat bij het tiener-zijn komt kijken. Het voelde echt, puur en realistisch aan en was daardoor enorm verfrissend. Het is een rauw, bijna pijnlijk liefdesverhaal dat enorm indruk op me heeft weten te maken. Tegelijkertijd weet Krystal Sutherland luchtigheid in het boek aan te brengen met humoristische opmerkingen en hilarische situaties.

Het tempo van Sterrenstof lag niet hoog, maar Henry’s vertelstem is interessant genoeg om dat niet erg te vinden. Ik vloog door de pagina’s heen. Krystal Sutherland weet haar personages goed uit te diepen en snijdt bovendien interessante onderwerpen aan die me lieten nadenken en Sterrenstof extra gelaagd aan deden voelen. Krystal Sutherlands schrijfstijl is jong, fris, bijna poëtisch en zorgt voor een aantal prachtige quotes. Haar schrijfstijl zorgde er bovendien voor dat ik me zelf een beetje poëtisch ging voelen en me er vervolgens op betrapte dat ik tijdens het maken van aantekeningen voortdurend mee bezig was de mooiste formuleringen voor mijn zinnen te verzinnen.

Ik kan dus wel stellen dat ik aangenaam verrast ben door het prachtige verhaal dat Sterrenstof bleek te zijn. Met haar humor en poëtische schrijfstijl heeft Krystal Sutherland me overtuigd. Sterrenstof is een fascinerend, rauw en realistisch liefdesverhaal. Nou ja… Min of meer ;).

Sterrenstof | Krystal Sutherland | ISBN 9789025870652 | Young & Awesome | 256 pagina’s | Goodreads

Eén gedachte over “Sterrenstof – Krystal Sutherland

1. Zelf had ik dit boek ook niet zo snel uitgekozen om te lezen, maar ook ik was aangenaam verrast. Ik vond de personages heel echt overkomen en moest stiekem echt een beetje huilen tegen het einde. Het verhaal wist me echt te raken!