Suzy en de kwallen – Ali Benjamin

Suzy en de kwallen – Ali Benjamin

Een prachtige vormgeving en een nieuwsgierig makende achterflap. De contemporary Suzy en de kwallen was er eentje die direct mijn aandacht trok. Toch twijfelde ik in de eerste instantie. Ik hoopte dat het een prachtig, allesverwoestend verhaal zou zijn, maar tegelijkertijd was ik ook bang dat het tegen zou vallen. Gelukkig was die angst ongegrond.

Nadat haar voormalige beste vriendin verdrinkt, is Suzy Swanson ervan overtuigd dat dit komt dooreen zeldzame kwallenbeet.

Dingen gebeuren immers heus niet zomaar. Teruggetrokken in haar eigen stille wereld, ontwikkelt ze een plan om haar theorie te bewijzen, zelfs als het betekent dat niemand haar gelooft en ze de wereld over moet reizen in haar eentje.

Suzy en de kwallen is namelijk een prachtig boek. Het laat je verwonderen, het maakt je nieuwsgierig, het is elegant, puur en sierlijk. Suzy en de kwallen zit vol zinnen die je zo zou kunnen inlijsten. Ik genoot met volle teugen tijdens het lezen. Het verhaal is ontzettend breekbaar, verdrietig en hoopvol. Suzy’s weigering om te accepteren wat haar is overkomen, haar vastberadenheid en wanhoop, alles voelde zó realistisch aan. Ik vond haar als personage enorm echt overkomen.

In Suzy en de kwallen volgen we de jonge Suzy, een klein meisje die de wereld op haar eigen, unieke manier probeert te begrijpen. Suzy is bovendien gek op kennis. Ali Benjamin heeft het boek daarom boordevol weetjes gestopt. Natuurlijk over kwallen, maar ook over bijvoorbeeld sterren of de hoeveelheid hartslagen die je hart gedurende je leven maakt.

Suzy worstelt enorm met de dood van haar vriendin Franny, die verdronk in het water. Op school moet ze een project voor ANW doen en gebruikt de dood van Franny als onderwerp. Aangezien Franny goed kon zwemmen, kan verdrinking de oorzaak immers niet zijn. Toch? Het moet dus wel iets anders zijn. Suzy en de kwallen is volledig in de vorm van Suzy’s werkstuk gegoten, waarbij elk onderdeel van het werkstuk een deel van Suzy’s verhaal vormt.

Kortom, Suzy en de kwallen is een enorm speciaal boek: niet alleen vanwege de prachtige vormgeving en originele opmaak, maar ook vanwege de bijzonder mooie schrijfstijl en het hartverwarmende verhaal. Een aanrader!

Suzy en de kwallen | Ali Benjamin | ISBN 9789000350438 | Van Goor | 238 pagina’s | Goodreads