The Jewel (#1) – Amy Ewing

The Jewel (#1) – Amy Ewing

Als er één boek is met een bijzonder mooie cover, dan is dat The Jewel wel. Wat een plaatje! Alleen dat vond ik al reden genoeg om het boek in mijn boekenkast te hebben willen staan. En laat de inhoud dan ook nog eens erg fijn zijn…

Vandaag is mijn laatste dag als Violet. Vanaf morgen ben ik nummer 197.

Verkocht op een veiling aan een van de rijkste dames van het land… dat overkomt Violet. In het landhuis van de hertogin wacht haar een leven vol luxe, maar ook gevangenschap en duistere plannen. De nietsonziende hertogin wil Violets bijzondere gave uitbuiten, tegen elke prijs. Violet moet ontsnappen voor het te laat is. Dan blijkt dat haar beste vriendin Raven in gevaar is. Violet staat voor een onmogelijke keuze: moet ze Raven redden of zichzelf?

The Jewel heeft een interessant concept: in de wereld van The Jewel kunnen enkel meisjes uit de armere gedeelten van Lone City kinderen krijgen vanwege een bepaald gen en meisjes die dat afwijkende gen hebben moeten daarom verplicht als surrogaat dienen voor de elite. Daarnaast heet Amy Ewing een vleugje fantasy toegevoegd doordat deze meisjes allemaal een gave hebben: ze kunnen de vorm, kleur en groei van materie manipuleren.

Hoewel de wereldbouw niet bijster origineel is, vond ik dat totaal niet storend. Integendeel: Amy Ewing heeft allerlei goedwerkende ingrediënten gepakt en die op haar eigen manier tot de wereld van The Jewel gekneed. En dat werkt enorm goed. Amy Ewing heeft een fijne, levendige schrijfstijl waardoor het makkelijk was me in het verhaal te verplaatsen. Ze nam daarnaast ook uitgebreid de tijd om het verhaal en de werking van de wereld te introduceren.

Dat ze goed over alle elementen heeft nagedacht, blijkt bijvoorbeeld uit de namen van mensen en gebieden. Ik ben daarom erg blij dat de vertaler ervoor gekozen heeft deze namen niet te vertalen. De wereld waarin Violet Lastings leeft, intrigeerde me mateloos. Toch blijft er nog genoeg te raden over: hoe zit het bijvoorbeeld precies met alle geheimzinnigheid rondom de surrogaten? Daarnaast zou ik ook graag meer te weten komen over de Stichtershuizen en alle intriges rondom de elite.

Hoofdpersoon Violet is een prettig personage om over te lezen. Ze is niet extreem naïef en stort zich niet zonder na te denken overal in. Ze is zich bewust van wat er gebeurt, is bereid tegen de elite in te gaan, maar weet ook wanneer ze zich beter even op de achtergrond kan houden. Daarbij vond ik de bezorgdheid om haar vriendin Raven en haar compassie met haar kamermeisje Annabelle haar extra menselijk maken en positief bijdragen aan haar karakter.

Wat ik iets minder vond is de liefde die in The Jewel voorbij komt. Voor mij had Amy Ewing dat zelfs helemaal achterwege mogen laten. Het verhaal had die verhaallijn helemaal niet nodig: de situatie waarin Violet zit, alle intriges, wreedheden en geheimen zelf zijn namelijk al spannend genoeg. Daarnaast vond ik de romantiek ook een beetje uit de lucht komen vallen: het voelde niet natuurlijk.

Met de uitgebreide introductie van Violets leven als surrogaat heeft Amy Ewing voor een goede basis van het verhaal gezorgd. Een nadeel hiervan, is dat het plot hier en daar wel wat langzaam vordert. Amy Ewing wist me echter zo het verhaal in te slepen, dat het me nauwelijks stoorde. De wendingen die het verhaal nam grepen me steeds weer, zelfs als ik ze al aan zag komen. Langzaam maar zeker komen stipt bovendien momenten van opbouwende spanning aan, die eindelijk tot uiting komen tijdens een razend spannende climax. The Jewel voelt in die zin achteraf enigszins aan als een introductie, maar wel een héle fijne.

Met een intrigerend maar gruwelijk concept, een goed doordachte wereldbouw en een prettige hoofdpersoon is The Jewel dus een heel fijn begin van een meeslepende serie. Ik heb het gevoel dat we nog slechts het begin hebben mogen meemaken en ik ben heel benieuwd welke rol Violet gaat spelen in de borrelende opstand tegen de elite.

The Jewel | Amy Ewing | ISBN 9789025870393 | Young & Awesome | 352 pagina’s | Goodreads

6 gedachten over “The Jewel (#1) – Amy Ewing